Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Letecká škola 8: Letecký personál - leteckí inštruktori

30.3.2011 | Admin ProfiPilot.sk

Personál leteckej školy je veľmi dôležitá súčasť leteckého výcviku. Rovnako ako aj v prípade klasickej – základnej, strednej, či vysokej školy, aj v prípade učiteľa lietania záleží na jeho skúsenostiach a empatii s ktorou pristupuje ku žiakovi..

Určite však budete súhlasiť, že existuje rozdiel medzi inštruktorom, ktorý svoju prácu vykonáva ako povolanie a inštruktorom, ktorý je inštruktorom pre svoje vlastné potešenie, či prestíž. V profesionálnych leteckých školách – Flight Training Organisation (FTO) je zo strany odborného dozoru kladený veľký dôraz na to, aby malo FTO dostatočný počet kvalifikovaných leteckých inštruktorov. Okrem toho, že FTO disponuje dostatočným množstvom inštruktorov, musia mať aj oprávnenia vykonávať výcviky, ktoré daná letecká škola poskytuje. To, že človek získa licenciu letového inštruktora FI(A) neznamená, že môže poskytovať celé spektrum leteckých výcvikov.

Predstavte si, že potrebujete absolvovať chirurgický zákrok. Rovnako, ako pri chirurgickom zákroku, tak aj pri lietaní ide o život. Skôr či neskôr budete v lietadle sami, bez toho aby bol inštruktor na porúdzi. Nikdy neviete, kedy budete čeliť akejkoľvek neštandardnej situácií, ktorá bude vyžadovať presné a rýchle rozhodnutie.

To ako sa rozhodnúť, čo považovať za bezpečné a nebezpečné a množstvo ďalších informácií Vám má prostredníctvom leteckého – pilotného výcviku poskytnúť priamo letový inštruktor. Na jeho kvalitách a skúsenostiach záleží to ako a či vôbec sa takéto informácie na Vás „prilepia“.

V tomto prípade je dokonca jedno, či chcete byť dopravný pilot, alebo rekreačný pilot. Fáza pilotného výcviku na získanie preukazu spôsobilosti – PPL(A) je pomyselnou prvou triedou základnej školy, kde sa naučíte po letecky čítať a písať.  Od toho, ako sa to naučíte záleží aj to ako budete ďalej vo svojej leteckej kariére napredovať.

Inštruktorova mzda je samozrejme zahrnutá do ceny letovej hodiny. V našich končinách sa cena za letového inštruktora pohybuje od €0 - €50 za jednu letovú hodinu, pričom priemer je približne €15- €20 za letovú hodinu.

V prípade, ak sa rozhodnete šetriť na mzde letovej hodiny inštruktora, môže sa stať, že sa cena za Váš výcvik PPL(A) zvýši. Dôvodom nemusí byť len to, že Vám lietanie naozaj nejde. Reálny dôvod môže byť aj to, že inštruktor s Vami „prelieta“ osnovu, čím zarába jednak letecká škola a v konečnom dôsledku aj on. Inými slovami, bude Vám tvrdiť, že Vaše lietanie nie je bezpečné, prípadne nelietate dobre. V skutočnosti však bude s Vami chcieť lietať viac z hľadiska finančného.

Je však nutné, aby ste mali svoju vlastnú spätnú väzbu a sebakritiku v prípade, ak Vám lietanie skutočne nejde, prípadne Vaše manévrovanie s lietadlom nie je bezpečné.

 

 

Profesionálni inštruktori

Väčšina letových inštruktorov, ktorí lietajú v FTO sú spravidla piloti, ktorých hlavným povolaním je práve výcvik pilotov (sú inštruktormi z povolania), prípadne lietajú v leteckých spoločnostiach ako dopravní piloti a v čase voľna predávajú svoje skúsenosti a vedomosti ďalším ľuďom - žiakom v leteckej škole.

 Je tak garantované to, že si vedľa Vás sadá skúsený človek, ktorý v lietadle sedí takmer denne, lietanie je jeho povolaním a je motivovaný, aby svoje skúsenosti odovzdal. Je pritom logické, že za svoje služby a to, čo Vás profesionálny letecký inštruktor naučí dostane adekvátny honorár. Takýto inštruktor s Vami rád poletí do zahraničia, nakoľko je na to jazykovo certifikovaný a pozná postupy z lietania v zahraničí. Profesionálny inštruktor z toho dôvodu, že lieta denne, je taktiež oboznámený s najnovšími postupmi, novinkami v predpisoch, najnovšími trendami. Inými slovami povedané – „drží krok“ s leteckou dobou, ktorá kráča snáď rýchlejšie, ako život sám.

Rekreační inštruktori

V radoch leteckých škôl, ktoré môžu poskytovať výcvik len do úrovne PPL(A) (tzv. registrované zariadenia na výcvik pilotov) je možné badať opačnú skutočnosť ako v prípade FTO. V našich pomeroch – na Slovensku je väčšina registrovaných zariadení v pôsobnosti buď aeroklubov, prípadne iných občianskych združení. Keďže sa jedná o neziskové občianske združenie, je logické, že väčšina, prípadne všetci inštruktori v danej škole majú svoje civilné zamestnanie. Inými slovami od pondelka do piatku chodia do práce – sú z nich rušňovodiči, automechanici, podnikatelia, lekári,...

Cez víkend – v sobotu a v nedeľu sa zídu s kamarátmi na letisku a ak sa im chce lietať, idú lietať.

Ľudia – piloti a inštruktori boli a sú z čias Zväzarmu zvyknutí, že sa v minulosti lietalo zadarmo. Rekreačné lietanie je pomerne drahý koníček. Z toho dôvodu ľudia, ktorí boli zvyknutí lietať v čase Sväzarmu zdarma vtedy, keď na lietanie mali chuť, hľadajú akúkoľvek možnosť, ako si znížiť náklady na letovú hodinu, prípadne lietať za nulový poplatok.

Vykonávanie funkcie letového inštruktora je na občasné lietanie zdarma ako stvorené. Jedná sa však len o jednostrannú potechu inštruktora. Netvrdíme, že z výcviku budete mať málo, avšak v prípade výcviku s profesionálnym inštruktorom to bude pravdepodobne značný rozdiel.

Na čo si dať pozor?

Praktiky leteckých škôl na Slovensku sú rôzne. Keďže leteckých inštruktorov je málo a ľudská tvorivosť nepozná hranice, sú známe rôzne praktiky. Stáva(lo) sa, že ste ako žiak lietali s pilotom, ktorý Vás na palube školil a poskytoval Vám výcvik. V skutočnosti to mohol byť pilot s kvalifikáciou PPL(A) bez toho, aby mal kvalifikáciu letového inštruktora – FI(A)! Avšak z toho dôvodu, aby bola letecká škola pred dozorujúcim Leteckým úradom „papierovo“ chránená, do oficiálnych záznamov sa písalo meno pilota, ktorý má kvalifikáciu letového inštruktora a nie meno človeka, ktorý s Vami reálne sedel v lietadle! Tieto prípady sú spätne bez svedkov nedokázateľné, nakoľko legislatívne a dokumentačne všetky parametre krížovo sedia.

Dajte si teda pozor na to, s kým lietate, či má daný človek kvalifikáciu letového inštruktora na daný výcvik (nie je totiž inštruktor, ako inštruktor) a kto je ako inštruktor zapísaný vo Vašej výcvikovej dokumentácií. Riziko spočíva najmä pre leteckú školu - prevádzkovateľa, no v konečnom dôsledku ste najviac ochudobnený vy, nakoľko Vám poskytuje výcvik osoba, ktorá na to nemá oprávnenie.

Aj v prípade, ak je dotyčný pilot držiteľom kvalifikácie inštruktora, jeho oprávnenie je podmienené typom inštruktorskej kvalifikácie a počtom nalietaných hodín, ako celkového náletu, tak aj vo funkcií inštruktora, na konkrétnom type či triede ako aj podľa príslušných pravidiel letu.

Právomoci inštruktora FI(A)

Podmienka

Výcvik len do úrovne PPL(A)

0-100 letových hodín vo funkcií FI(A)

Výcvik pre získanie VFR Night

Splnenie podmienky JAR-FCL1.325 b)2

Výcvik pre získanie CPL(A)

Minimálny celkový nálet 500 letových hodín  a súčasne minimálny nálet 200 letových hodín ako FI(A)

Výcvik pre získanie kvalifikácie IR(A)

Minimálne 200 letových hodín odlietaných podľa pravidiel IFR + príslušný 5 hodinový výcvik a skill test

Výcvik pre získanie kvalifikácie MEP(L)

Minimálny nálet 30 letových hodín na triede MEP(L) a celkový nálet minimálne 500 letových hodín + príslušný 5 hodinový výcvik a skill test

Výcvik pre získanie kvalifikácie FI(A)

Minimálny nálet 500 letových hodín vo funkcií FI(A) + príslušný výcvik a SKILL TEST

 

Právomoci inštruktora CRI(A)

Podmienka

Výcvik pre získanie PPL(A) / SEP(L)

Príslušný výcvik + skill test

Výcvik pre získanie kvalifikácie MEP(L)

Príslušný výcvik + skill test

Výcvik pre získanie typovej kvalifikácie pre jednopilotné letúne

Príslušný výcvik + skill test

 

Právomoci inštruktora IRI(A)

Podmienka

Výcvik pre získanie kvalifikácie IR(A)/SE

800 letových hodín podľa pravidiel IFR

Výcvik pre získanie IR(A)/ME(SPA)

800 letových hodín podľa pravidiel IFR + príslušný 10 hodinový výcvik a skill test

 

 Profesionálna letecká škola v Bratislave

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...