Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Letecká škola 6: Cena leteckého výcviku

30.3.2011 | Admin ProfiPilot.sk

Kým začneme písať o reálnych číslach, je nutné si uvedomiť, že pilotný výcvik a objem financií, ktoré výcvik stojí je potrebné chápať ako investíciu. Neberte teda investíciu do pilotného výcviku ako márnotratnú útratu peňazí, ale ako investíciu v pravom slova zmysle, ktorá sa Vám v budúcnosti pri správnom nastavení okolností môže vrátiť..

Okrem finančnej návratnosti je potrebné uvažovať aj s návratnosťou kvality výcviku – ak Vás školí kvalitný inštruktor, budete lepšie vstrebávať jednotlivé úlohy výcviku a Vaše napredovanie bude oveľa rýchlejšie.

Rovnako ako keď si chcete kúpiť nohavice, ktoré potrebujete na bežné – praktické nosenie, tak si nekúpite najlacnejší model textilu v čínskom obchode. Ani v letectve a hlavne v prostredí leteckých škôl nie je najvhodnejšie si vybrať najlacnejší pilotný výcvik na trhu.

Väčšina ľudí považuje za smerodajný údaj cenu výcviku. V prípade leteckého výcviku platí však rovnako ako aj v iných prípadoch staré známe a v tomto prípade aj zlaté príslovie „Nie sme tak bohatí, aby sme si mohli kupovať lacné veci“.

Cena za výcvik PPL(A) je v prostredí Slovenska spočítaná a stanovená na sumu okolo € 6 000. Rozdiel v cenách za pilotný výcvik v rámci Slovenskej republiky od spomenutých € 6000 môže byť +/- €200 - €300.

Ak Vám niekto ponúkne cenu nižšiu, ako €6000, je vždy na mieste informovať sa o tom, čo uvedená suma zahŕňa.

Pri následnom podpise zmluvy o zabezpečení pilotného výcviku trvať na tom, aby boli všetky služby obsiahnuté v cene zahrnuté do zmluvy.

Nie vždy sú totiž do celkovej sumy výcviku zahrnuté všetky položky a môže sa Vám tak stať, že cena €4000 za pilotný výcvik sa Vám po všetkých dodatočných poplatkoch môže vyšplhať aj na €7000 a viac. Ak je cena „konečná“, je taktiež na mieste sa informovať o kvalitách leteckej školy, nakoľko šetriť sa dá v letectve najviac len na troch hlavných oblastiach: palivo, mzdy pilotov a údržba. Pozorný čitateľ sa iste dovtípi, že sú to tri kľúčové oblasti zabezpečujúce bezpečnosť v letectve.

Naopak, ak je cena prehnane vysoká - €8000 a viac, je na mieste sa spýtať, za čo vlastne platíte. V tom prípade môže byť výcvik vykonávaný na lietadlách, ktoré môžu byť enormne nákladné na prevádzku, čo je v konečnom dôsledku pre Vás zbytočné.

Cena za výcvik musí zahŕňať:

Letové hodiny

Výcvik podľa predpisu musí obsahovať minimálne 45 letových hodín na príslušnom letúni. V zmluve musí byť táto skutočnosť o 45 letových hodinách zakotvená spolu s lietadlom, na ktorom sa bude výcvik vykonávať.

Teoretická výučba

Pre výcvik PPL(A) ako aj pre ďalšie výcviky - IR(A), VFR Night, MEP(L) je predpisom požadovaná teoretická výučba.  V prípade výcviku PPL(A) táto teória predstavuje 80 hodín odučených lektorom alebo letovým inštruktorom. 80 hodín v trvaní 60 minút/ 1 vyučovacia hodina musí byť odučená počas výcviku PPL(A) a táto skutočnosť musí byť zahrnutá v cene.

Praktiky v niektorých leteckých školách sú také, že teoretický výcvik je nutné zaplatiť nad rámec sumy výcviku.

Prenájom pomôcok

Počas výcviku budete potrebovať niektoré pomôcky, ktorých zakúpenie je minimálne v začiatkoch výcviku pre Vás pravdepodobne nerentabilné. Dve dôležité veci, ktoré budete najmä počas výcviku potrebovať budú letecké slúchadlá - headset a v poslednej fáze výcviku zariadenie GPS. Ubezpečte sa, že poplatky za prenájom týchto zariadení sú zahrnuté v cene pilotného výcviku.  Sú známe prípady, kedy letecká škola účtuje za prenájom slúchadiel, prípadne GPS na každú letovú hodinu poplatok nad rámec sumy zaplatenej za výcvik.

Palivo do lietadla

Cena za prenájom lietadla sa rozdeľuje na tzv. „suchú hodinu“ a „mokrú hodinu“.

Pojem suchá hodina vyjadruje cenu za prenájom lietadla bez paliva a ďalších prevádzkových tekutín. Spravidla zahŕňa poplatky za amortizáciu lietadla, poistné, príspevok do fondu opráv, atď.

Mokrá hodina = suchá hodina + cena za palivo + cena za olej.

V prípade, ak je majiteľ leteckej školy špekulant, netransparentne Vám predá suchú letovú hodinu a za palivo Vám bude doúčtovaná suma dodatočne, nad rámec dohodnutej ceny.

Mzda inštruktora

Trvajte na tom, že letová hodina v zmluve je zazmluvnená ako výcviková letová hodina s certifikovaným inštruktorom.

Hodiny nad rámec osnovy

Nie každý sa narodil s úplne rozvinutými vlohami pre lietanie. Je preto možné, že výcvik nebude trvať stanovený počet hodín (napr. pre výcvik PPL(A) 45 hodín), ale sa „natiahne“ na dlhší letový čas.

V zmluvách leteckých škôl je za výcvik PPL(A) zazmluvnených však väčšinou len 45 letových hodín, resp. minimálny počet hodín vyžadovaných leteckým predpisom JAR-FCL1. Trvajte teda na tom, aby v zmluve bola zahrnutá aj presná cena za prípadné letové hodiny nad rámec 45 letových hodín, resp. nad rámec minimálneho požadovaného času. Môže sa totiž stať, že letecká škola má v rámci výcviku (45 letových hodín) cenu €120/hodinu a po odlietaní 45 letových hodín Vám bude cenu za výcvikovú hodinu účtovať vyššiu sadzbu.

Dane

Niektoré letecké školy uvádzajú ceny za svoj letecký výcvik bez dane z pridanej hodnoty (DPH), ktorá na Slovensku predstavuje 20%. V prípade, ak je cena nízka, môže to byť signálom toho, že je uvádzaná bez DPH. Vtedy je nutné pripočítať ďalších 20% z ceny výcviku, ktoré budete musieť zaplatiť. V praxi – ak je cena za výcviku uvádzaná €4500, 20% z tejto sumy je €900.  V tom prípade bude celková cena, ktorú zaplatíte za Váš letecký výcvik predstavovať sumu € 5400.

Dodatočné, alebo skryté poplatky

Na niektorých letiskách je nutné platiť dodatočné poplatky, ktoré Vám pri úvodnom stretnutí nikto neozrejmí a stretnete sa s nimi až keď ich reálne budete musieť zaplatiť.

Na čo si dať pozor?

Cena za výcvik je minimálne v prostredí strednej Európy veľmi dobrým marketingovým nástrojom ako prilákať zákazníka. V tomto prípade platí – pýtajte sa na absolútne všetko. Cena za výcvik musí zahŕňať: prevažnú väčšinu pristávacích poplatkov, mzdu inštruktora, zákonné i havarijné poistenie, všetky potrebné pomôcky, daň z pridanej hodnoty, palivo, minimálny počet letových hodín (v prípade PPL(A) minimálne 45 letových hodín), a prislúchajúcu teoretickú výučbu. Nedajte sa zviesť na ústne dohody, pretože ako právnici sami radi hovoria „Zmluvy robia priateľov“ a nikto Vám nemôže dať viac, ako Vám sľúbi predajca leteckej školy, vidiaci vo Vás peniaze a ďalšie množstvo letových hodín pre svoje lietadlá (v prípade výcviku PPL(A) to predstavuje cca €6000 a takmer 50 letových hodín).

Profesionálna letecká škola v Bratislave

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...