Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Letecká škola 2: Rozhodovanie - výber typu leteckého výcviku

30.3.2011 | Admin ProfiPilot.sk

Ak ste rozhodnutý, že sa z Vás stane pilot, je v prvom rade potrebné si sám v sebe ujasniť na akú cestu sa vydávate. Či čakáte od výcviku to, že sa jedného dňa nájdete v kabíne dopravného lietadla, alebo chcete lietať pre svoje vlastné potešenie s rodinou, priateľmi a známymi vo svojom voľnom čase..

Chcem byť rekreačný pilot

V prípade, ak máte záujem lietať rekreačne a z času na čas sa previezť v lietadle so svojou rodinou a priateľmi si možno poviete, že Vám bude pre výcvik stačiť letecká škola, ktorá nie je profesionálneho charakteru a vychováva „rekreačných“ - súkromných pilotov. Zo začiatku sa to tak môže javiť, pretože si poviete, že ďalej ako po svoju rodnú dedinu nepoletíte. Odmenou za toto rozhodnutie Vám bude veľmi krásne hobby, ktoré Vás nepriamo bude nútiť neustále napredovať, vzdelávať sa a udržiavať si kontinuálne určitý štandard vedomostí a skúseností. Tretí rozmer, krásna scenéria Slovenska a okolitých krajín je vždy neopakovateľná a v každom ročnom období, cez deň aj počas noci, vždy má svoje neopakovateľné čaro.

Avšak vtedy, keď sa v lietadle preletíte so všetkými svojimi známymi a dokonale budete poznať okolie letiska, všetky okolité dedinky a mestá, začne Vás lietanie nudiť a budete si želať zažiť „niečo viac“. Po tom, ako zistíte, že lietanie v okolí letiska Vám zrazu prestalo spôsobovať potechu a svojimi skúsenosťami nenapredujete ďalej, budete mať prirodzenú túžbu spoznávať vzdialenejšie kúty našej krajiny, prípadne zahraničie.

Časom prestanete byť rekreačný pilot

Pravdepodobne sa dostanete do štádia, kedy si poviete, že si zvýšite svoje kvalifikácie na úroveň obchodného pilota. Možno nie s kvalifikáciou na lety podľa prístrojov – IR(A), no prirodzene zatúžite po lietaní na viacmotorových lietadlách a odtiaľ je to len malý kúsok k licencii obchodného pilota. Množstvo takýchto rekreačných „profesionálnych pilotov“ sú dokonca zmierení s tým, že sa do pilotnej kabíny dopravného lietadla nikdy nedostanú, no je z nich obchodný pilot už len z prestíže. Čo však v tom prípade, ak letecká škola, kde ste robili letecký výcvik neposkytuje vyššie výcviky? Okrem toho, škola, ktorá poskytuje výcviky do úrovne súkromný pilot letúnov – PPL(A) väčšinou nedisponuje inštruktorským teamom, ktorý by bol jazykovo a skúsenosťami zdatný natoľko, aby sa vybral na let do zahraničia. Predsa len lietanie v zahraničí so sebou prináša väčšie množstvo rizík, ako lietanie na Slovensku.

Rovnako môže byť problém aj v poistení za lietadlo. Aerokluby a menšie letecké školy majú kvôli vysokým poistným sadzbám poistené lietadlá len na území Slovenskej republiky. Prevádzkovateľovi sa to z finančného aspektu neoplatí kvôli Vášmu občasnému lietaniu do zahraničia poistiť lietadlo aj na územie mimo Slovenskej Republiky.

Na lety do zahraničia, prípadne na rádio navigačné lety je taktiež potrebné mať spoľahlivé a adekvátne vybavené lietadlo.

Z toho dôvodu budete nútený prejsť do inej školy, ktorá disponuje profesionálnejším zázemím vrátane inštruktorov, leteckej techniky (lietadiel), ako aj ďalšieho zázemia (pravidelne aktualizované mapy Jeppesen pre lety VFR), navigačné potreby a podobne.

Kým však v profesionálnej leteckej škole začnete ako žiak lietať, musíte kalkulovať s tým, že Vás u nového prevádzkovateľa nikto nepozná a nikto nevie, aké sú Vaše letecké skúsenosti, aké máte návyky a podobne. A naopak – vy nebudete poznať inštruktorov, ich štýl školenia atď.

Ponechám na vlastnom uvážení čitateľa, či uvedené argumenty nie sú dôvodom na to, aby u profesionálnej leteckej školy lietal od samého začiatku.

Chcem byť profesionálny pilot

V prípade, ak je vašou ambíciou stať sa profesionálnym pilotom, je veľmi vhodné, aby ste tomu podriadili štruktúru celého výcviku. Kým sa ale rozhodnete, zvážte si všetky aspekty, ktoré s profesionálnou kariérou pilota súvisia. Profesionálne lietanie by ste rozhodne nemali praktizovať z dôvodu osobnej prestíže, alebo vidine ľahko zarobeného veľkého obnosu peňazí.

V prípade leteckej dopravy neexistuje 8 hodinová pracovná doba od pondelka do piatku od siedmej do pätnástej hodiny. Vzhľadom na typ prepravy, ktorú zabezpečuje letecká spoločnosť sa Vám môže stať, že ráno z domu odídete na krátky let do Košíc. Medzi tým sa však situácia operatívne zmení a Vaša spoločnosť predá let z Viedne do Moskvy. Z Moskvy na Azúrové pobrežie, kde budete na klienta čakať 3 dni. Domov sa namiesto popoludní vrátite o 4 dni nad ránom. Je teda nutné zobrať do úvahy absolútnu časovú flexibilitu, ktorou ako pilot budete musieť disponovať.

Taktiež tým, že získate pilotné kvalifikácie, nekončí pre Vás vzdelávanie – profesijné napredovanie. Ako pilot budete neustále pod dohľadom kapitánov, starších pilotov, inšpektorov, Leteckého úradu a mnohých ďalších inštitúcií. Budete tak nútený na sebe neustále pracovať a vzdelávať sa.

Predstavte si starších ľudí – aké problémy im spôsobuje častokrát „učenie sa“ práce s relatívne jednoduchým operačným systémom počítača. Tým, že letectvo napreduje míľovými krokmi a vy si budete chcieť udržať svoje zamestnanie a vedomosti na adekvátnej úrovni, budete sa podobné – pokrokové systémy musieť učiť rovnako ako sa starší ľudia učia pracovať s počítačom.

Z toho vyplýva, že človek, ktorý sa rozhodol pre kariéru pilota kvôli tomu, že je to atraktívna a dobre zaplatená práca, kvôli bielej košeli so zlatými prúžkami na pleciach a prítomnosti atraktívnych letušiek, skôr či neskôr pochopí, že táto práca nie je pre neho.

Ak teda chcete robiť lietanie profesionálne, je nutné sa zodpovedne postaviť jednak k výcviku, tak aj ku svojej neskoršej kariére rovnako profesionálne a zodpovedne.

Profesionálna letecká škola v Bratislave

 

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...