Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Letecká škola 16: Prenájom lietadiel - timebuilding

30.3.2011 | Admin ProfiPilot.sk

Po skončení výcviku sa skôr či neskôr dostanete do situácie, kedy si budete chcieť len - tak zalietať a prenajať si lietadlo na lietanie sám pre seba. Tí, ktorí chcú ísť cestou profesionálnou – stať sa profesionálnym pilotom sa o možnosti tzv. timebuildingu budú zaujímať ešte dôslednejšie. Dôvodom je fakt, že na to, aby človek mohol absolvovať vyššie výcviky, je nutný určitý minimálny počet letových hodín – minimálny nálet. Pre rekreačných pilotov znamená prenájom lietadla pohodové chvíle so svojou rodinou a priateľmi na krátkych, či dlhých leteckých výletoch. Prenájom lietadla, rovnako ako prenájom auta má svoje špecifiká, o ktorých by ste mali vedieť, kým si lietadlo prenajmete..

To, ako sa vyhnúť špekuláciám je presné zazmluvnenie prenájmu lietadla so všetkými cenami a ustanoveniami. V prípade prenájmu lietadiel na súkromné účely sa častokrát uplatňuje tzv. „suchá hodina“. Dôvodom je to, že vy ako pilot môžete lietať prakticky kamkoľvek v rámci limitov Vašich kvalifikácií. Všetko nad rámec hodiny si platíte sami – počnúc pristávacími poplatkami a končiac poplatkami za palivo na vzdialenom letisku.

„Lacný“ timebuilding

Nalietať hodiny, za čo najmenší obnos peňazí je snom a cieľom každého pilota. Predsa to, čo je najdrahšie na výcviku pilota sú samotné nalietané hodiny. Nie vždy sa však oplatí kupovať všetko, čo je lacné. Podobne ako pri výcviku, aj tu platia zásady dopytovania sa toho, čo všetko uvedená cena obsahuje. Vo finále zistíte, že ste možno ušetrili len zopár eur.

Špekulanti

V prípade, ak Vám niekto ponúkne extrémne nízku cenu za letovú hodinu na prenájom, uistite sa, že po Vašom lete bol let riadne zapísaný do palubného denníka lietadla. Niektorí špekulanti Vám nechajú odletieť let a následne ho nezapíšu do palubného denníka. Prenajímateľovi idú „čisté“ peniaze do vrecka, no vy môžete mať problém. Ak si timebuilding robíte za účelom náletu hodín, môže sa stať, že ak niekto námatkovo krížovo skontroluje Váš zápisník letov s palubným denníkom lietadla, záznamy nebudú sedieť. Vám takto nalietané hodiny samozrejme nebudú uznané, lebo nebude existovať žiadny relevantný záznam o tom, či hodiny boli nalietané.

Údržba

Predpisy v prípade lietadiel, ktoré sú prevádzkované v leteckej škole sú rozdielne od tých, keď lietadlo prevádzkujete a používate pre súkromné účely. Ak Vám teda lietadlo ponúka súkromník, môže sa stať, že lietadlo bude v žalostnom technickom stave.  Nestojí Vám predsa pár eur za to, aby ste utrpeli vy, alebo Vaši blízky ujmu na zdraví.

Prenájom pomôcok

Počas lietania budete potrebovať niektoré pomôcky, ktorých kúpa v tejto fáze Vašej leteckej kariéry stojí minimálne za zváženie. Dve dôležité veci, ktoré budete počas lietania potrebovať budú letecké slúchadlá a  zariadenie GPS. Ubezpečte sa, že poplatky za prenájom týchto zariadení sú zahrnuté v cene prenájmovej hodiny.  Sú známe prípady, kedy letecká škola účtuje za prenájom slúchadiel, prípadne GPS na každú letovú hodinu poplatok nad rámec sumy zaplatenej za výcvik. Ak sa však chystáte lietať pravidelnejšie a ste zvyknutý na svoje pohodlie, rozhodne si zadovážte svoje vlastné pilotné slúchadlá.

Palivo do lietadla

Cena za prenájom lietadla sa rozdeľuje na tzv. „suchú hodinu“ a „mokrú hodinu“. Mokrá hodina = suchá hodina + cena za palivo. V prípade, ak je majiteľ leteckej školy špekulant, predá Vám suchú letovú hodinu a za palivo Vám bude doúčtovaná suma dodatočne.

Dane

Niektoré letecké školy uvádzajú ceny za prenájmy lietadiel bez dane z pridanej hodnoty (DPH), ktorá na Slovensku predstavuje od 1.1.2011 20%. V prípade, ak je cena nízka, môže to byť signálom toho, že je uvádzaná bez DPH. Vtedy je nutné pripočítať ďalších 20% z ceny letovej hodiny, ktoré budete musieť zaplatiť.

Rekreačný timebuilding

Rekreačný timebuilding využijú prevažne rekreační piloti, ktorí lietajú pre svoje vlastné potešenie, nie s cieľom byť profesionálny pilot. V tomto prípade by mal byť kladený ešte väčší dôraz na technický stav a celkový príjemný dojem najmä z interiéru lietadla.

Investujete svoje peniaze na to, aby ste sa cítili príjemne a chvíle vo vzduchu si adekvátne vychutnali. Podobne ako keď zaplatíte za dovolenku, na ktorej si chcete oddýchnuť, aj v tomto prípade by malo byť všetko tip-top.

Aktívny timebuilding

Aktívny timebuilding je vhodnou formou toho ako nadobudnúť letové skúsenosti. Mnohí piloti, ktorí potrebujú pomerne rýchlo a lacno nalietať letové hodiny siahajú po „bezduchom“ lietaní po Slovensku. Slovensko je krajina veľmi malá a ak sa po ňom preletíte 4-5 krát, spoznáte ho dokonale.

Po tom, ako povozíte všetkých svojich známych, kamarátov a rodinu, je pre Vás ako budúceho pilota veľmi vhodné využívať aktívnu formu timebuildingu. Spočíva v tom, že na palube sedí s Vami inštruktor, alebo pilot s vyššími skúsenosťami a vyberiete sa spoločne na navigačné lety do zahraničia. Stretnete sa tak s reálnou medzinárodnou prevádzkou väčšieho množstva lietadiel. Nebudete mať možnosť komunikovať v slovenčine.  Ak sa Vám však čokoľvek nebude zdať, alebo urobíte omyl, či chybu, sedí vedľa Vás inštruktor, ktorý garantuje bezpečnosť letu.

Pre budúceho profesionálneho pilota je skúsenosť s navigačnými letmi v zahraničí devíza na nezaplatenie.

Akým lietadlám sa vyhnúť

Ak máte úmysel byť profesionálny pilot, je pri timebuildingu potrebné sa vyhnúť lietadlám, ktoré z hľadiska európskych predpisov nie sú považované za lietadlá.

Hoc ich ešte Letecký úrad Slovenskej republiky za lietadlá považuje a akceptuje letové hodiny nalietané na takýchto typoch lietadiel, v zahraničí sa s pochopením pre tieto lietadlá nestretnete.

Je veľmi vhodné robiť aktívny timebuilding na type, ktorý dôkladne poznáte z výcvikov PPL(A). Ak však prídete do styku so školou, alebo spoločnosťou, ktorá Vám poskytuje na prenájom lietadlo, uistite sa, že sa nachádza na zozname v doleuvedenej tabuľke.

Uvedené typy lietadiel sú lietadlá, ktoré sú Európskou agentúrou pre bezpečnosť letectva (EASA) schválené a akceptované ako letúne.

Podľa predpisu JAR-FCL1 by Vám do celkového náletu na získanie licencie obchodný pilot letúnov – CPL(A) malo byť z motorizovaných vetroňov započítaných maximálne 30 letových hodín. Predpis JAR-FCL1 dokonca nehovorí o započítavaní letových hodín z ultraľahkých lietadiel do celkového náletu na získanie CPL(A).

Okolité letecké úrady odmietajú výcviky PPL(A) a timebuilding na typoch ako napríklad WT-9 Dynamic, alebo EuroFox. Hodiny nadobudnuté na týchto lietadlách Vám jednoducho neuznajú.

Príkladom môže byť niekoľko ľudí zo Slovenska, ktorí v dobrom úmysle investovali peniaze na timebuilding na type WT-9 Dynamic. Po zhliadnutí pilotného zápisníka inšpektorom zahraničného úradu im bolo oznámené, že z letových hodín nalietaných na WT-9 Dynamic, prípadne EuroFox im nebudú započítané žiadne hodiny.

Uvádzame len stručné informácie a zoznam lietadiel. Pre viac informácií, prosím pozrite AIC C12/08 vydaného Leteckým úradom Slovenskej Republiky.

Výrobca

Názov výrobku

Číslo európskeho typového osvedčenia

Štát výroby

Construzioni Aeronatuche Tecnam S.r.l

P - 92JS

SO/A-340

Taliansko

Diamond Aircraft Industries

DA 40 TDI DA 42

EASA.A.022 EASA.A.005

Rakúsko

Extra Flugzeugbau GmbH

Extra 300

LBA 1086

Nemecko

Letecké závody Kunovice

L 200 A L 200 D

EASA.A.043 EASA.A.043

Česko

EADS PZL Warszawa-Okecie

S.A.

PZL 104 Wilga 35 A

EASA.A.061

Poľsko

Moravan Aeroplanes

Z - 42

Z - 42 M

Z 142

Z 43

Z 226 MS Z 226 T

Z 326 M

Z 50L

Z 526 AFS Z 526 F

Z 726

EASA.A.027

EASA.A.027

EASA.A.027

CZ 72-03

EASA.A.353

EASA.A.353

EASA.A.353

CZ 77-01

EASA.A.353

EASA.A.353

EASA.A.353

Česko

Reims Aviation Industry

Cessna F172 P

TC 25

Francúzsko

Aircraft Industries a.s.

Z - 37 A Z - 37

Z - 37 - 2 L-200 A

EASA.A.445 EASA.A.445 EASA.A.445 EASA.A.043

Česko

Hawker Beechcraft Corporation

B200

FAA A24CE EASA.IM.A.277

USA

 

Cessna

150,M 152

172M, N F 172 M 172 P 172 G 172 RG 172, R, S F 172 K 182 182 Q 182 T 182 E P 210N 206U 206 F TR 182 T 303

FAA 3A19

FAA 3A19

FAA 3A12

FAA A4EU FAA 3A12

FAA 3A12

FAA3A17 EASA.IM.A.05

FAA A4EU FAA 3A13

FAA3A13 EASA.IM.A.05

FAA3A13

FAA3A21 EASA.IM.A.05

FAA A4CE

FAA 3A13

FAA A34CE

USA

 

Diamond Aircraft Industr. INC

DA 20-A1 Katana

TCA A-191

Kanada

 

Piper Aircraft Corporation

PA-31T

PA-44-180

PA-34-220T

FAA A8EA EASA.IM.A.23FAA A7SO

USA

 

Piper

PA-32R-301T (Saratoga II)

FAA A3SO

 

Zenair

CH 2000

 

Canada

Suchoi

SU - 31M

Očakáva sa SAS podľa (EC) 375/2007

ZSSR

               

Naše odporúčanie

Odporúčame Vám timebuilding a prenájom lietadiel realizovať vo Vašej domovskej leteckej škole, nakoľko poznajú Vaše skúsenosti a schopnosti. Ak si budete chcieť prenajať lietadlo kdekoľvek inde, všade si Vás budú chcieť „preskúšať“, prípadne budú chcieť, aby ste určitý počet hodín lietali s letovým inštruktorom, čo však opäť predražuje Vaše lietanie.

Vyskúšajte viac typov lietadiel

Cieľom timebuildingu je nadobudnúť letové skúsenosti a nalietané hodiny. Rovnako, ako sa každé auto správa na ceste inak, tak má aj pilotáž rozličných typov lietadiel svoje špecifiká. Pokúste sa tak vyskúšať nové a viaceré, hlavne komplexnejšie typy lietadiel a zalietať si na typoch, na ktorých ste doteraz nelietali. V aerokluboch od Vás budú požadovať minimálne 1hodinu 50 minút „typového preškolenia“, čo sa reálne častokrát natiahne aj na 2,5 hodiny. Kým však budete môcť začať lietať so svojimi kamarátmi, budete musieť nalietať určitý počet hodín na danom type lietadla.

Z hľadiska predpisu JAR-FCL1 je každé jednomotorové lietadlo s piestovým motorom a pristávacím zariadením na pevnú zem jeden typ lietadla. Nepotrebujete teda žiadnu „typovku“ a ani nalietané hodiny -  licencia PPL(A) Vás oprávňuje lietať s druhými osobami na palube.

Preto si hľadajte školu, alebo požičovňu lietadiel, ktorá nebude takýmto spôsobom od Vás vyťahovať peniaze. Samozrejmé je to, že si Vás letecká škola adekvátne preskúša.

Vy si za prenájom platíte a adekvátne tomu žiadajte starostlivosť a ústretovosť zo strany leteckej školy, alebo požičovne lietadiel. Vždy si dohodnite podmienky a cenu letovej hodiny vopred.

Timebuilding v USA

Už aj Slováci objavili možnosť timebuildingu v USA. Keďže sa jedná „len“ o nalietané hodiny a tieto nie sú predmetom uceleného výcviku, môžete hodiny nalietavať aj v USA. Pri odchode Vám letecká škola, kde ste lietali vydá potvrdenie o tom, koľko hodín a za akú dlhú dobu ste u nich nalietali. Jedná sa o obdobu najazdených kilometrov na aute. Je prakticky jedno, či ste ich najazdili v Nemecku po diaľnici, alebo na Slovensku. Dôležité je to, že ich máte. Hodiny Vám po návrate na Slovensko budú započítané do celkového letového času a môžete pokračovať v ďalších výcvikoch.

Je však nutné kalkulovať s vyššími výdavkami na jedlo, ubytovanie, služby a najmä na letenku. Taktiež je potrebné byť pripravený, že technický stav lietadiel v USA môže byť horší, než štandard, na ktorý ste zvyknutý zo Slovenska (Európy).

Čomu sa vyhnúť

Snažte sa vo vlastnom záujme – záujme vlastnej bezpečnosti a taktiež aj v záujme financií vyvarovať „obídeniu“ timebuildingu v takej miere, ako ho požaduje predpis JAR-FCL1.

Predpis vyžaduje to, aby ste ako veliteľ lietadla strávili minimálne 50 letových hodín na navigačných letoch. Mnohí Slováci to však ponímajú po svojom a namiesto toho, aby si za tieto hodiny platili, robia si nálet vlekaním vetroňov v aerokluboch.

Získajú tak relatívne lacno (či dokonca zadarmo) v celku slušný balík letových hodín a vedia pomerne dobre s lietadlom pristávať, nakoľko za jediný deň uskutočnia aj 20-30 vzletov a pristátí.

Vlekári vetroňov však poznajú tri režimy motora – vzletový, stúpací a voľnobeh. Inými slovami povedané – buď stúpajú, alebo prudko klesajú na pristátie. Úplne tak odpadá fáza horizontálneho letu, udržania nejakej pridelenej výšky, alebo hladiny, odpadáva navigačná príprava a navigačné skúsenosti, proces rozhodovania na trati a podobne.

Tieto skutočnosti sa neskôr takto odchovaným jedincom škaredo vypomstia pri získavaní kvalifikácie na lety podľa prístrojov. To, že človek nemá timebuilding odlietaný na preletoch, ale formou aerovlekov, ktoré boli zapísané ako navigačné lety je vidieť už pri výcviku v simulátore.

Pri  zakrytom horizonte (v mraku) má „aerovlekový“ žiak problém s udržaním hladiny, pridelenej výšky, horizontálneho letu, priameho stúpania či klesania a podobne. Nevedome sa tak takíto ľudia ochudobňujú o skúsenosti, ktoré im môžu koniec koncov v budúcnosti zachrániť život.

V neposlednom rade sa tak výcvik na získanie IR(A) umelo predlžuje do doby, kým sa žiaci naučia s lietadlom lietať podľa prístrojov. Stojí ich to samozrejme viac peňazí a času.

Prenájom lietadiel Bratislava

 

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...