Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Aviofóbia: Mám strach z lietania

10.11.2009 | Milan Mazanovský

V porovnaní s inými rizikami, ktoré na životy ľudí číhajú pri preprave osôb (napr. automobilové nehody) je letecká doprava vzhľadom na počet prepravených cestujúcich a vzdialenosti najbezpečnejšou formou prepravy. Aj napriek tomu sa však mnohí ľudia lietania desia a pri pomyslení na let lietadlom majú husiu kožu. Diagnóza je jasná – AVIOFÓBIA – strach z lietania..

Avšak rozdiel medzi automobilovou nehodou, pri ktorej zahynú ľudia a leteckou nehodou je značný najmä z hľadiska publicity, ktorú leteckej nehode venujú médiá. Pri takom obrovskom množstve letov je zo štatistického hľadiska možné, že sa raz za čas stane aj letecká nehoda s tragickými následkami – s obeťami na životoch cestujúcich. Vzhľadom na počet prepravovaných osôb v komerčných lietadlách (v priemere cca 200 osôb na palube) tejto doby je zrejmé, že „jednorázová“ strata na životoch je značná. Aj to je dôvod značnej publicity, ktorú venujú médiá v prípade katastrofy v prípade leteckej nehody.

avio1.jpg

Tomu, že na našich cestách vyhasne týždenne niekoľko životov sa média venujú len okrajovo. No keď sa tieto čiastkové tragické štatistiky spočítajú na konci povedzme kalendárneho roku, zistíme, že počet usmrtených na cestách je oveľa väčší, ako v prípade 3-4 veľkých leteckých tragédií.Prehnaná publicita leteckých nehôd môže byť jedným z mnohých činiteľov, ktoré v ľudoch vzbudzujú obavy zo svojej vlastnej bezpečnosti na palube lietadla. Ďalšími činiteľmi, ktoré k týmto neopodstatneným obavám prispievajú je prostá ľudská nevedomosť. Pre mnohých je totiž neznámou, ako je možné, že sa niekoľko sto tonový kolos vznesie do výšky 12 kilometrov nad úroveň Zeme, preletí polovicu Zemeguľe a bezpečne pristane na dráhe dlhej 1,5 kilometra. Pre laika je to v skutku zaujímavá vec hraničiaca so sci-fi tvrdeniami.Z hľadiska fyziky sa však jedná o uplatnenie veľmi jednoduchých a triviálnych zákonov prírody v praxi.

  avio2.jpg

Pravideľné prehliadky lietadiel

Rovnako, ako automobil musí prejsť po určitom čase, alebo počte odjazdených kilometrov technickou kontrolou, musia tieto prehliadky absolvovať aj lietadlá. V prípade lietadiel je dokonca toto sprísnené metódou „čo príde skôr“. Z toho vyplýva, že ak je komponent limitovaný povedzme 500 letovými hodinami, alebo 5timi rokmi, a lietadlo nenalieta spomenutých 500 hodín, no uplynie doba 5tich rokov, komponent musí byť vymenený. Každé lietadlo má svoj schválený systém údržby. Pokiaľ tento nie je pravideľne dodržiavaný, kompetentní nepovolia takémuto lietadlu možnosť prevádzky. Je na mieste si položiť otázku, či auto, do ktorého sadáte (hoc má aj 20 rokov) je aspoň v takom technicky výbornom stave, ako lietadlo, ktorým letíte na dovolenku. V prípade bezpečnosti je totiž jedno, či má 2 roky, alebo 20 rokov. Pokiaľ je lietadlu venovaná predpísaná starostlivosť, môže byť 20 ročné lietadlo, ktoré bolo vyrobené v čase, keď u nás boli novinkou Škody 105 v technicky lepšom stave, ako 2ročné lietadlo, o ktoré sa prevádzkovateľ nestará tak, ako to prikazuje výrobca lietadla.

 avio7.jpg

Pravideľné preskúšania pilotov

Žiadna letecká spoločnosť nepustí lietadlo v hodnote niekoľko desiatok miliónov EUR s 200 cestujúcimi do sveta bez toho, aby si bola istá toho, že posádka je kvalitne vyškolená. Okrem veľmi prísnych zdravotných prehliadok, ktoré sa vykonávajú 1x za 12, resp. 1x za 6 mesiacov (ak je pilot starší, ako 40 rokov) musia prejsť piloti niekoľkými preskúšaniami spravidla raz za 6 mesiacov. Tieto preskúšania spočívajú najmä s precvičením si reálnych situácií, s ktorými sa piloti môžu počas prevádzky stretnúť. Jedná sa o lety na trenažéry, kde inštruktor simuluje rôzne simultánne závady lietadla za simulovaného veľmi zlého počasia. Aj piloti so skúsenosťami niekoľkých tisíc letových hodín hovoria o týchto preskúšaniach veľmi trpko. Inšpektori, ktorí ich preskúšavajú počas toho, ako riešia zhluk najrôznejších závad im dajú častokrát tak zabrať, že z tohto preskúšania odchádzajú doslova spotení a vyčerpaní ako fyzicky, tak aj psychicky.

Prečo teda existuje aviofóbia – panický strach z lietania?

Príčin, prečo sa ľudia desia lietania v lietadlách je mnoho. Častokrát majú príčinu práve v negatívnych informáciách, ktoré prinášajú média v súvislosti s leteckými nehodami. V spojitosti s nevedomosťami ľudí môžu tieto senzáciechtivé fakty u ľudí vyvolať nedôveru voči letectvu a lietaniu vo všeobecnosti.Jedným z ďalších faktorov, ktoré vplývajú na rozvinutie aviofóbie u človeka je prípadná zlá skúsenosť z uplynulého života.

Časté sú problémy cestujúcich, ktorí prežili nejaký silnejší zážitok – silnú turbulenciu, zlé poveternostné podmienky, technickú závadu za letu a podobne. U týchto ľudí sa môže vplyvom prežitých udalostí vytvoriť nepríjemný pocit – ľudovo nazývaný blok v súvislosti s negatívnymi prežitkami z lietania. Tento vytvorený blok sa následne z dlhodobej pamäti človeka vyvolá vždy, ako reakcia mozgu, keď príde reč o lietaní – činnosti, počas ktorej daná nepríjemná spomienka vznikla.

avio4.jpg

Aviofóbia sa najčastejšie prejavuje ako pocit strachu, úzkosti, alebo paniky Častá je aj kombinácia, resp. koreň aviofóbie skrytý s klaustrofóbiou, čo je strach z uzavretých priestorov (lietadlo je predsa len „rúra“ s rozmermi cca 5x5x30 metrov). Menej častá je kombinácia s agarofóbiou, ktorá označuje strach z otvorených priestranstiev. Pohľad z okienka v kombinácií s veľkou výškou umocňuje veľkosť voľného priestoru, v ktorom sa lietadlo pohybuje. Človeka postihnutého rozvinutou aviofóbiou pravdepodobne do lietadla nikdy nedostanete. Ak sa Vám to náhodou podarí, alebo je tento človek pod tlakom okolností nútený letieť lietadlom, prejavujú sa u neho znaky pocitu strachu, úzkosti, paniky a podobne. Na fyzickej úrovni je možné sledovať zvýšené potenie, rýchlejší tep, zrýchlené dýchanie a podobne. Práve zrýchlené dýchanie môže u človeka vyvolať tzv. hyperventiláciu, čo je ľudovo povedané prekysličenie mozgu kyslíkom. V momente hyperventilácie človek môže krátkodobo upadnúť do bezvedomia. 

Prevencia pred aviofóbiou

Medzi všeobecné zásady prevencie pred aviofóbiou patrí samozréjme pozitívne myslenie. Pokiaľ sú myšlienky človeka postihnutého aviofóbiou odpútané od možnosti strachu a úzkosti, mozog človeka nepripúšťa jej rozvinutie. Riešením môže byť aj získanie potrebných vedomostí, kedy sa človek utvrdí vo faktoch, že lietanie je naozaj bezpečné. Tieto vedomosti - všetky potrebné teoretické informácie a v prípade záujmu aj vykonanie vyhliadkového letu ponúka server VyhliadkovéLety.sk.

  • dostatočný odpočinok a kvalitný spánok pred letom
  • nepiť veľa kávy – môže zvýrazňovať úzkosť
  • odporúča sa pri vstupe do lietadla pozrieť sa na pilota alebo letušku (najlepšie aj očný kontakt)
  • zatvoriť oči a predstavovať si čokoľvek príjemné
  • v prípade hyperventilácie „odkysličiť krv“ – dýchať do papierového vrecúška
  • Absolvovať špecializované školenie, ktoré ponúka VyhliadkovéLety.sk
  • pre rizikové skupiny lieky – benzodiazepíny, Leikan (z rastliny kava-kava), Valerián plus (z rastliny Valeriána lekárska) - o použití je každopádne nutné poradiť sa so svojim lekárom (praktický lekár, psychiater)

avio5.jpg

Máme pre Vás riešenie

Ak Vás tento článok oslovil a myslíte si, že vy, alebo Váš blízky, či známy trpí príznakmi aviofóbie, neváhajte a kontaktujte server VyhliadkovéLety.sk. Čaká na Vás team pilotov – inštruktorov, ktorí Vám ochotne vysvetlia všetky potrebné teoretické súvislosti (aerodynamika, meteorológia, základné letové postupy, vysvetlenie riešenia núdzových situácií a pod) a radi odpovedia na Vaše zvedavé otázky z tejto oblasti. Ako úspešne ukončenie tejto inštruktáže s Vami inštruktor z VyhliadkovéLety.sk uskutočnia aj praktický - vyhliadkový let, aby ste sa presvedčili, že lietanie je skutočne bezpečné.

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...