Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Viper SD-4: Malé veľké lietadlo II.

27.1.2013 | Peter Steigauf

Prečítajte si pokračovanie reportáže.


Viper naživo

V rámci stretnutia s predstaviteľmi firmy Tomark Aero mala redakcia magazínu ProfiPilot dohodnutý aj prezentačný let. Domovským letiskom sú Rážňany LZRY, neďaleko od Sabinova. V čase našej návštevy v hangári „odpočívalo“ asi osem Viprov.

foto15-03.jpgPri bližšej prehliadke sme mali výbornú príležitosť porovnať jednotlivé modely a ich avionické vybavenie. Jedna časť lietadiel mala štandardné analogové prístroje a tá druhá moderný glass-cockpit. Zaujalo nás farebné zosúladenie prístrojovej dosky a sedadiel s celým lietadlom.

Musíme pochváliť jemné vonkajšie spracovanie všetkých častí vrátane prechodových oblúkov a zapustení nitov. Na prvý pohľad bolo zrejmé, že Viper sa vyrába poctivou a precíznou prácou.

Priestranná kabína s pohodlným sedením poskytovala vynikajúci výhľad a priestor pre vychutnanie si letu. Trojbodové bezpečnostné pásy sú samozrejmosťou a v spojení s vhodne tvarovanou a umiestnenou sedačkou vôbec neobťažovali ani takmer dvojmetrového pilota.

Náš Viper SD-4 (OM-M099) mal zabudovaný glass-cockpit, ktorý tvorili dva LCD monitory avioniky Dynon s EFIS D100 (Electronic Flight Information System) a EMS D120 (Engine Monitoring System). Tretí displej uprostred tvorila GPS navigácia.

latest02-07.jpgVeľkou výhodou takejto avioniky je neporovnateľne viac informácii, ako napríklad okamžité zobrazenie všetkých upozornení o prekročení motorových či letových hodnôt, čo v prípade analógovej klasiky zostáva na pozornosti pilota, resp. to dokonca nie je možné.

Nevýhodou takéhota usporiadania je vyššia váha. Najmä pri lietadlách kategórie UL a LSA, kde sa počíta každý kilogram. V neposlednom rade je potrebné brať do úvahy aj cenu, ktorá bude samozrejme vyššia.

Ručné ovládanie bŕzd

Spúšťame motor. Hluk v kabíne je porovnateľný s inými lietadlami vybavenými motorom Rotax 912 S/ULS s výkonom 100 koní a trojlistovou vrtuľou Peszke. Nasledujú povinné úkony po spustení a rolovanie. 

Ešte počas briefingu nám bolo vysvetlené trocha netradičné ovládanie bŕzd hlavného podvozku, ktoré prebieha ručne dlaňou ruky spočívajúcej na prípusti plniaceho tlaku motora.

V praxi to vyzeralo nasledovne: pri potrebe pribrzdiť sa automaticky stiahol „plyn“ a dlaňou sa zatlačilo na ovládač bŕzd, ktorý je situovaný hneď za pákou prípusti. 

Po prvotnej nedôvere voči takémuto riešeniu prišlo príjemné prekvapenie. Je to jednoduché a intuitívne. Dávkovanie požadovaného brzdného výkonu prebieha presne a spoľahlivo. Za takéto riešenie preto dávame pale hore.

3000ft altitude

Odozvou na potlačenie páky prípusti - dopredu na vzletový režim - bola okamžitá akcelerácia. Na rad prichádza korigovanie nežiadúceho bočenia doľava vplyvom veľkého točivého momentu pravotočivej vrtule jemným vyšliapnutím pravej nohy. Po pár desiatkach metrov rotácia. Sme vo vzduchu. 

latest02-01.jpg

Pocit slušnej stúpavosti potvrdzuje pohľad na vario, ktoré ukazuje hodnoty okolo 850 ft/min. Spôsobuje to ľahká konštrukcia, ale aj výkon sto „koníkov“, ktorými disponuje náš Rotax.

V mierne turbulentných podmienkach, ktoré v tom čase panovali medzi Levočskými Vrchmi a Čergovom, máme priestor na skúšku správania sa nášho lietadla. Vo výške 3000 stôp postupne pod dohľadom skúseného inštruktora skúšame ostré zátačky, sklzy aj zábranu pádu.

Po simulovanom odpojení ťahaného vetroňa si to namierime prudko k zemi. Inštruktor vypína zapaľovanie a nácvik núdzového pristátia je pred nami. Po správnom rozpočte opať nahadzujeme motor zhruba vo výške 100 stôp v ose dráhy.

Ideme go-around a štandardným okruhom ukončujeme predvádzací let. Pristátie je už iba banalita. Viper poslušne poslúcha na každý jeden pohyb riadiacej páky.

Veľmi príjemne strávená hodina vo vzduchu ubehla neskutočne rýchlo. Na svedomí to mali letové vlastnosti Vipra, pri ktorých lietadlo reagovalo razantne, presne a dynamicky. Celé to umocnil pocit bezpečia, ale aj pohľad na krásny kraj Šariš rozprestierajúci sa pod nami.

Vyhliadky do budúcnosti

Budeme veľmi radi, ak sa budeme stretávať s lietadlami z dielne TomarkAero častejšie. Toto lietadlo čaká perspektívna budúcnosť. Predurčuje ho k nej použitie špičkových technológií a CAD systémov, ktoré spĺňajú prísne legislatívne požiadavky. Nesmieme zabudnúť na starostlivú prácu tvorcov pri výrobe. 

msvnr11 (1).jpgMinulý rok priniesol lietadlu Viper SD-4 aj ocenenie na MSV Nitra 2012 - „Strojársky výrobok roka 2011". Najbližšie roky ukážu, či sa stane aj obľúbenou voľbou leteckej komunity.




Autor: Majo Oravec, foto: TomarkAero 

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...