Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Viper SD-4: Malé veľké lietadlo

20.1.2013 | Peter Steigauf

Návštívili sme prešovského výrobcu Tomark a pozreli sme sa na zúbok jeho celkovovému lietadlu. .


Medzi príležitosti, ktoré sa neodmietajú, patrí aj možnosť zblízka sa pozrieť na jediné celokovové lietadlo vyrábané na Slovensku. Z tohto dôvodu sme sa vybrali do Prešova, kde sa tento, na slovenské pomery unikát, rodí.

Keď sa v dnešnej dobe spomenie výroba celokovového lietadla, letecký fanúšik spozornie. Časy, keď bola takáto produkcia aj u nás samozrejmosťou, sú totiž dávno preč.Viper SD-4 vo vzduchu

Rozmach kompozitov neobišiel ani segment lietadiel. Tradičné konštrukcie sú potláčané do úzadia. Peknú analógiu môžeme nájsť napríklad v tridsiatych rokoch minulého storočia, keď kov nahrádzal drevo.

V súčasnosti sa na Slovensku vyrába viacero lietajúcich strojov, no iba jeden z nich sa môže pýšiť titulom "celokovový". Iniciátorom celej myšlienky bol riaditeľ firmy Tomark Ing. Daniel Tomko a jeho láska k lietaniu.

Vychod 001.JPGTakmer 20 ročné skúsenosti s presným obrábaním kovov pre strojársky a automobilový priemysel dali konštrukčnému riešeniu jasný smer. Priestor pre vznik nového lietadla bol vytvorený v rámci divízie TomarkAero.



Voľba padla na Rotax

Pod vedením Ing. Slavomíra Dobroviča vzniklo krásne, celokovové, ULL/LSA lietadlo Viper SD-4. O jeho pohon sa stará osvedčený motor Rotax, ktorý zrejme netreba špeciálne predstavovať.

Zákazník sa može rozhodnúť medzi pevnou alebo nastaviteľnou vrtuľou podľa vlastného uváženia. V oblasti vybavenia prístrojových panelov sa ponúka široké spektrum možností.

Kabína Viper SD-4
Viper je dvojmiestne lietadlo s priestrannou a pohodlnou kabínou, so sedením vedľa seba. Možností jeho využitia je skutočne veľa. Poslúži na relax, cestovanie aj turistiku. Nestratí sa ani pri vlekaní vetroňov či ako cvičné lietadlo v leteckej škole.

Pre zvýšenie bezpečnosti môže byť výbavený záchranným systémom, ktorý tvorí vystreľovací padák.

Technické parametre v kocke

  • Kategória: ultraľahké, LSA lietadlo
  • Rozpätie / dĺžka / výška: 8,4 m / 6,4 m / 2,2 m
  • Motor: 4-takt Rotax 912 UL/ULS, 80 HP/100 HP
  • Max. vzletová hmotnosť: 472,5 kg alebo 600 kg (podľa typu certifikácie)
  • Cestovná rýchlosť: 220 km/h
  • Neprekročiteľná rýchlosť: 240 km/h
  • Pádová rýchlosť: 65 km/h al. 75 km/h
  • Stúpavosť: 6 m/s al. 5 m/s
  • Dĺžka vzletu: 150 m al. 180 m
  • Dĺžka pristátia: 140 m al. 160 m
  • Objem nádrže: 70 l al. 100 l
  • Dolet: 750 km al. 1 100 km

Kompozit vs. kov

lx15Trup lietadla tvorí pološkrupinová priehradová konštrukcia tvorená výstuhami a duralovým poťahom. Motorový priestor je od priestoru pre posádku oddelený oceľovou požiarnou stenou.

Krídlo je vybavené krídelkom, štrbinovou vztlakovou klapkou - ovládanou elektricky v troch polohách - a palivovou nádržou. Konce krídel sú vybavené kompozitovými oblúkmi.

Otázkou, ktorú si položí asi nejeden milovník aviatiky, je voľba medzi kompozitom a kovom. Poďme sa preto pozrieť aspoň na tie najtriviálnejšie rozdiely vlastností kovu a kompozitu, ich výhody, resp. nevýhody.

Samozrejme platí, že kompozitové matriály majú vačšiu životnosť a pri konštruovaní lietadiel je potrebné oveľa menšie množstvo dielov. Na druhej strane, odolnosť kompozitu voči nárazom je neporovnatelne nižšia ako v prípade kovu. 

Zhrnuté a podčiarknuté, kompozitové metarialy sú už v dnešnej dobe na výbornej úrovni, avšak neprestáva platiť, že to, čo sa pri kompozite láme, sa pri kove ohýba. Vo všeobecnosti teda môžeme pri kove očakávať oveľa miernejšie následky, ak dôjde k prekročeniu letovej obálky, resp. stanovených projekčných noriem lietadla.

036-03.JPGĎaľšou výhodou kovovej konštrukcie je taktiež možnosť ľubovolnej farebnej úpravy, ktorá v prípade kompozitových materiálov až na výnimku nálepiek neprichádza do úvahy. Otvára sa tak priestor pre vznik krásne zafarbených lietadiel, ktoré istotne potešia nejedno oko leteckého priaznivca.


Skúšky a testy

Stroj absolvoval tzv. Flutterové skúšky, ktoré vykonali odborníci z Ústavu letadlové techniky Fakulty strojní ČVUT. Účelom týchto skúšok je testovanie pružnosti konštrukcie lietadla a všetkých jeho častí.

Pri skúške sa overili aeroelastické vlastnosti lietadla a jeho konštrukcia, aby sa zabránilo nebezpečenstvu vzniku flutterových javov v rozsahu prevádzkových rýchlostí letu.

Inou úspešne vykonanou skúškou bol pevnostný test. Pozostával z pevnostných skúšok trupu, krídel, krídelok, vztlakových klapiek, chvostových plôch, podvozku, upevnenia motora a systému riadenia.

Pevnosť krídla bola testovaná až do jeho zlomu, ku ktorému došlo pri výpočtovom zaťažení 5,3 g x 1,5 pri maximálnej vzletovej hmotnosti 472,5 kg.

Viper SD-4 s pekným pozadím
Redakcii magazínu ProfiPilot sa podarilo otestovať Viper SD-4 aj priamo počas demo letu. Naše dojmy a postrehy si budete môcť v prečítať v pokračovaní reportáže, ktoré zverejníme už čoskoro. 




Autor: Majo Oravec, foto: Majo O. & Tomark

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...