Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Tatry ako na dlani: Reportáž z vyhliadkového letu

30.11.2014 | Majo Oravec

Čo všetko zahŕňa vyhliadkový let do Tatier.

Väčšina vyhliadkových letov sa lieta takpovediac okolo komína. Ľudia, ktorí si zaplatia, chcú vidieť svoje mesto, dedinu, barák. Svoju neodškriepiteľnú rolu zohráva aj ekonomické hľadisko.

V našom prípade, kedy je miestom štartu letisko Bratislava, tak najčastejšie ide o lety ponad mesto alebo okolité obce. Čas od času však príde požiadavka aj na niečo fajnovejšie. Tentokrát to je slovenský fenomén menom Vysoké Tatry.

Po telefonickej dohode sa stretávam na letisku so svojimi budúcimi pasažiermi. Nasledujúce osobné zoznámenie, ktoré vzápätí strieda brífing. Je veľmi dôležitý – vzhľadom na bezpečnosť, ale aj komfort a trasu letu. Možností, ako letieť vyhliadkový let z Bratislavy do Tatier, je neúrekom.

Uvidíme aj Oravský hrad

Moji pasažieri volia trasu po Považí, s odbočkou nad Oravský hrad  a s pokračovaním do Tatier. Ako otočný bod si vytyčujeme Kežmarok, s návratom ponad Nízke Tatry, Veľkú Fatru a s medzipristátím v Prievidzi.

Natankovaný Diamond DA-40TDi Star, ktorý prevádzkuje letecká škola Bratislava - JetAge nás poslušne – a zdá sa, že aj nedočkavo – čaká pred hangárom. Usádzam pasažierov, dávam posledné pokyny. Nasleduje komunikácia s vežou, spustenie motora, povolenie na rolovanie a VFR let ponad Tatry.

Panuje bezvetrie a nádherné počasie. Na vzlet dostávame dráhu 04 a výstupný bod z CTR Bratislava Senec. Motor si pradie svoje monotónne blues, pasažieri sa kochajú výhľadom na Malé Karpaty a  Podunajskú nížinu.

Lietadlo poslušne stúpa, len jemnými korekciami upravujem pokojný let. Míňame Trnavu, oblietame atómku v Bohuniciach. Nad Leopoldovom sa napájame na Váh. Ten bude našou navigačnou tepnou až do Kraľovian.

Ako turistický sprievodca

Zapínam autopilota a stávam sa akýmsi turistickým sprievodcom. Nad Piešťanmi sa kocháme kúpeľným ostrovom a do pozornosti dávam za kopcom ležiacu Radošinu. Družná debata na palube sa točí okolo lietania a geografie. Nad Trenčínom obdivujeme hrad, medzi Považskou Bystricou a Žilinou Súľovské skaly.

Prichádza Strečno a nám sa odkrýva nádherná scenéria tvorená Malou Fatrou, Váhom a hradmi. Pomaly sa dostávame nad Kraľovany, kde sa do Váhu vlieva rieka Orava. Tu sa s Váhom na chvíľu lúčime a letíme na severovýchod, ponad Dolný Kubín, až k Oravskému hradu. Ten sa beťársky skrýva za kopčekom.

O to je to krajšie, keď sa nedočkavým spolucestujúcim odrazu ukazuje vo svojej plnej kráse. Prechádzam na ručné riadenie, klesám a robím zopár 360-stupňových zatáčiek. Éterom sa nesie cvakanie fotoaparátov a pochvalné povzdychy. Naším cieľom sú však Tatry, a tak opäť usilovne stúpame a okolo Zuberca mierime k Liptovskému Mikulášu.

Pod nami sa rozprestiera Liptovská Mara a ja o malú chvíľu žiadam vstup do CTR TATRY. Riadiaci na veži mi povoľuje všetky moje žiadosti a upozorňuje ma na prevádzku vetroňov. Nálada na palube je vynikajúca. Všetci sa spoločne kocháme tatranskými dolinami, plesami a končiarmi, ktoré sa snažíme správne pomenovať.

Riadiaci dostal zabrať

Ani nevieme ako a zrazu sme nad Kežmarkom. Na vežu do Popradu hlásim otočný bod a lietadlo smerujem tentoraz k Nízkym Tatrám.

V éteri počúvam, ako sa dispečer márne snaží o štandardnú komunikáciu s prevádzkou v jeho okrsku. Jeden vetroň udáva úplne inú polohu, akú reálne má, druhý opustil frekvenciu bez jediného slova a tretí si mrmle popod nos.

Našťastie, ďalších asi päť gliderov je na vyššej úrovni a komunikujú, ako sa patrí. Klobúk dolu pred riadiacim, ako to celé ustál a ostal pokojný aj po tom, ako väčšina odpovedí na jeho otázky a pokyny pripomínala skôr dianie na tržnici.

Pristihujem sa pri tom, ako sa sám uchechtávam popod nos. Pozorujem však aj menej chápavý pohľad od jedného z pasažierov, a tak sa opäť venujem im. Ukazujem im vodnú elektráreň Čierny Váh vybudovanú na kopci Vyšné Sokoly. Pred nami je Veľká Fatra, za ktorou pomaly začíname klesať do Prievidze.

             

Noví priatelia, nové zážitky

Na priblížení si vychutnávame Bojnický zámok, neďalekú ZOO a k videniu je aj kúpalisko. Po pristátí rolujem k budove aeroklubu, kde sa nachádza aj výborná reštaurácia. Po približne trojhodinovom lete si doprajeme chutný obed a dávku odpočinku.

Hodina strávená na zemi po občerstvení v reštaurácií nám úplne stačí. Plní novej energie opäť nasadáme do lietadla. To o malú chvíľu  o poznanie ľahšie stúpa smerom na Nováky. Po trase máme Partizánske, kde ukazujem miestne príjemné letisko, s kúpeľmi v susedstve. Nasledujú Topoľčany, s opusteným pivovarom, ďalej Nitra, nad ktorou sa týči „pyšný“ Zobor. V diaľke pred nami je Bratislava. Opäť začíname klesať.

Pred Sencom prelaďujem na Štefánik Tower a vychutnávam si dlhé priame priblíženie na dráhu 22.

Za nami je krásny deň. Moji noví priatelia si odnášajú kopec nezabudnuteľných zážitkov a plné pamäťové karty fotografií. Pre dvoch z nich to bol prvý let v živote, a preto je ich zážitok o to väčší. Sľúbili, že prídu aj o rok. Poverili ma vypracovaním inej trasy, a tak už teraz hľadím do mapy a pokukujem po Muránskej planine.

Chcete zažiť aj vy vyhliadkový let? Letecká škola Bratislava Vám pomôže ho zrealizovať.

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...