Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Pilotom na skúšku? Stojí to za to!

8.10.2014 | Michal Domček

Reportáž o mojom leteckom zážitku - pilotom na skúšku.

Byť pilotom na skúšku je niečo, čo poteší každého leteckého nadšenca

Čo viac môže potešiť aviatika, než možnosť zažiť let v lietadle na vlastnej koži? A tak som v jeden pekný letný deň vyrazil za svojim zážitkom na letisko Boleráz neďaleko Trnavy.

Na letisku vládne pohodová atmosféra, v prevádzke je zopár vetroňov a vlečných lietadiel a na kraji dráhy stojí aj ultraľahké lietadlo FM 250 Vampire, do ktorého po chvíli nasadám.

TIP: Pilotom na skúšku Bratislava

Samozrejme, po mojej ľavej ruke sedí pán pilot, od ktorého sa napríklad dozvedám, že dolet lietadla je okolo 1 000 km a pohonnou látkou klasický benzín 95ka.

To už máme spustený motor a nasleduje ohlásenie sa veži. Moment, na tomto letisku je veža? Znie moja otázka a dozvedám sa, že áno – akurát „sedí“ pod malým prístreškom na prahu dráhy. Raz darmo, aeroklubové letiská majú svojskú, takpovediac kamarátsku atmosféru, čo je cítiť aj z komunikácie, ktorú počas letu počujeme v slúchadlách.

Nasleduje vzlet, krátke stúpanie a letíme smerom na Trnavu. Pri rýchlosti okolo 120 – 150 km/h mám pocit, akoby sme len tak viseli vo vzduchu. Sme na palube ultraľahkého lietadla, takže niekoľkokrát pocítime vzdušný prúd, čo však pridáva na autenticite zážitku. Dostávam aj možnosť vyskúšať si riadenie, napokon však konštatujem, že najlepšie bude v rukách profesionála :)

Výhľad z kabíny na centrum Trnavy je skvelý, pekne vidíme pre toto mesto typické kostoly, rozoznať sa dajú autobusy zaparkované na stanici, či úhľadné rady áut v známej automobilke. Po asi desiatich minútach meníme kurz smerom na Malé Karpaty. Od pilota sa dozvedám, že tieto miesta si vyžadujú obozretnosť - nebezpečenstvo pre nižšie letiace lietadlá tu môžu predstavovať paraglajdisti, rádiom ovládané modely, pri zhoršenej viditeľnosti aj veterné turbíny na jednom zo svahov.

Pred nami je najväčšie lákadlo našej trasy, prelet okolo Smolenického zámku. Tu sa zároveň obraciame a ponad vodnú priehradu Boleráz smerujeme na pristátie. Polhodina vo vzduchu uplynula ako voda, bol to však zážitok, ktorý odporúčam každému...

Ak ste sa už akcie Pilotom na skúšku zúčastnili, čo tak absolvovať reálny letecký výcvik?

Ponúka Vám ho profesionálna letecká škola Bratislava

 

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...