Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Obavy z Ryanairu: Sú oprávnené?

25.2.2013 | Peter Steigauf

Írsky prepravca vyvoláva emócie. Práve to je cieľom..


Komentár
V posledných mesiacoch sa akoby roztrhlo vrece s prevažne negatívnymi informáciami o low-cost aerolíniách Ryanair. Rozhodli sme sa zmapovať situáciu a poskytnúť náš pohľad na vec.

Dôležitý fakt na úvod, Ryanair je často pri letoch z Bratislavy v podstate jedinou alternatívou. Aj preto témy o tejto leteckej spoločnosti vnímajú predovšetkým Slováci dosť citlivo.

Reklama vládne svetu

Celkovo zaujímavé informácie odzneli napríklad v rozhovore BBC so šéfom Ryanairu Michaelom O’Learym. Popísal svoju stratégiu a medzi ňu rozhodne patrí aj reklama – nie tradičná, ale špecifická a skrytá. Spoplatnené WC? Miesta na státie v lietadlách? Presne okolo takýchto nápadov sa to celé točí.

Zisťovali sme názor letušky, ktorá pracuje priamo pre túto leteckú spoločnosť. Komunikovali sme aj s agentkou zákazníckeho servisu (pracuje pre Virgin Atlantic). V neposlednom rade sme oslovili aj hovorkyňou bratislavského letiska Danu Madunickú či bežných cestujúcich.

“Jedna vec, do ktorej Ryanair skutočne investuje, sú leteckí inžinieri,“ začína svoje rozprávanie letuška Ryanairu, ktorá si priala si zostať v anonymite. „Na rozdiel od iných spoločností, každé lietadlo Ryanairu je každú noc dôkladne prehliadnuté a je zabezpečená výmena všetkých dielov, ktoré by sa iba naoko mohli zdať opotrebované,” prezrádza ďalej.

“Ryanair si veľmi dobre uvedomuje fakt, že akákoľvek technická chyba, ktorá by skončila fatálne, pošle celú spoločnosť ku dnu,” doplnila na záver letuška Ryanairu.

Táto osoba nám zároveň potvrdila, že “spoločnosť Lufthansa Technics sa stará o lietadlá Ryanairu iba na letiskách, kde Ryanair nemá vlastný personál. Každopádne, inžinieri zamestnaní Ryanairom prechádzajú školeniami v spoločnosti Lufthansa Technical Training.”

Meškaniam sa nevyhnete

Zaujímavý pohľad pridáva aj Customer Service Agent vo Virgin Atlantic. “Pracujem pre jednu z najznámejších leteckých spoločností,” hovorí na úvod. “Takmer každý deň je niekde zmeškaný let, pretože lietadlo má technický problém a musí sa počkať, kým ho opravia.”

“Ľudské chyby, zlé rozhodnutia, to sa stáva aj tým najlepším. A médiá nafukujú, čo sa dá,” zdôrazňuje.

Ryanair - ProfiPilot.skAerolínie Ryanair vnímajú s ich všetkými kladmi i zápormi aj na bratislavskom letisku. „Vzhľadom na charakter leteckej spoločnosti - ultra low cost, jej obchodnú politiku ako aj neštandardné spôsoby komunikácie niekedy až provokatívneho  charakteru ide určite o špecifického partnera,” potvrdzuje hovorkyňa letiska Dana Madunická.

“Pokiaľ však ide o technicko-prevádzkové záležitosti, zo strany írskej nízkonákladovej spoločnosti neevidujeme žiadne problémy ani pochybenia spojené z ich pôsobením na bratislavskom letisku,” povedala Madunická.

Madunická dodáva, že minimálne množstvo paliva na let do plánovanej cieľovej destinácie stanovuje aj platná legislatíva ICAO a EU OPS. Tá určuje správne postupy v rámci civilného letectva – mimo iného aj dostatočnú rezervu paliva, pokiaľ dôjde k odklonu letu na niektoré zo záložných letísk a na ďalších 45 minút vyčkávania.

„Je veľmi málo pravdepodobné, že niektorá z leteckých spoločností prevádzkujúcich lety v rámci EÚ by nerešpektovala predmetné nariadenia,“ zakončila Madunická.

Bez luxusu a bezpečne?

Aj náš subjektívny mini prieskum na internete dokázal, že väčšina ľudí je Ryanairu vďačná za nízke ceny. V prípade írskeho prepravcu môžeme skvele uplatniť starú známu vetu – každá minca má dve strany.

Zomrel niekedy na palubách tejto leteckej spoločnosti pasažier jej zavinením? Nasadzuje Ryanair staré lietadlá? Na obidve otázky je záporná odpoveď.

Ryanair je najväčším low-cost prepravcom v Európe. Môže sa pochváliť, že ročne prepraví viac ako 80 miliónov cestujúcich. Spoločnosť neustále rastie a expanduje, nakupuje nové Boeingy 737-800. V marci minulého roka oslávil Ryanair v Bratislave päť miliónov prepravených cestujúcich.

Zdroj: Letisko Bratislava

Zamyslime sa. Núdzové pristátie nemusí automaticky znamenať aj reálnu hrozbu pre všetkých pasažierov. Osobne si myslím, že dokážeme prežiť let aj bez nejakého drinku na palube či deluxe sušienok. V tomto naozaj v Bratislave na výber príliš nemáme. Napriek tomu si myslím, že Ryanair nemusí byť zlou voľbou.



Autor: Jaroslav Blažej

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...