Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Komentár: SIAF 2012 očami nášho fotografa

5.9.2012 | Peter Steigauf

Nestihli ste SIAF? Všetko podstatné sa dozviete od nás..


V piatok večer sme sa dostali na letisko Sliač. Statika finálne rozmiestnená, prebiehalo rozmiestnenie stánkov a nácviky lietajúcich účastníkov. Počasie polooblačné, celkom teplo. Tak akurát na krátke rukávy.

Obhliadka B-52, letový nácvik F-16 a dvoch MiGov-29. Nádherný paint tigra na chvoste MiG-29UBS dával tušiť, že cez víkend sa je na čo tešiť.

B-52.hm.jpg


V sobotu ráno sme sa na základe meteorologickej predpovede, ktorá uvádzala síce zamračené počasie, ale zato ani kvapku dažďa a príjemných 25°C, vyrazili na letisko Sliač v krátkych šortkách a bez dáždnikov - no to sme ešte nevedeli, že robíme veľkú chybu.


Začalo to rozpačito

Príjazd sme zvolili ráno o ôsmej, dopravná situácia bola celkom pokojná a na letisko sme sa dostali bez problémov.
 
Keď začalo mierne popŕchať, nevenovali sme tomu veľkú pozornosť - verili sme predpovedi... Mierne mrholenie však prešlo do prehánky a skončili sme "mierne" mokrí. Pocitová teplota bola tak do 20 °C a na zlepšenie to nevyzeralo.


Prišla desiata hodina a bez väčších prieťahov sa začal letový program. Trošku sklamalo, že úvod leteckého dňa nezačínal tradičnými preletmi formácií slovenského letectva a chýbal dokonca aj tradičný účastník týchto akcií - Tu-154 vládnej letky. 


L-29 Delfín teda otváral letový program za nie veľmi priaznivého počasia a jeho ukážka bola primeraná počasiu a výkonom tohto cvičného stroja. 


Nasledovala ukážka stroja L-159 ALCA, kde už bolo viditeľne vidieť rozdiel vo výkonoch o dve generácie mladšieho stroja. Šedivá kamufláž stroja lietajúceho už slušnou rýchlosťou a splývajúceho s pozadím tmavej obohy dávala fotografom tušiť, že dnes to jednoduché nebude. :(

ALCA ale zalietala pekný display, na aký sme zvyknutí z posledných rokov u tohto tradičného účastníka slovenských leteckých dní. Všetkým divákom zvýšil adrenalín očakávania efektný vzlet belgickej F-16 s prídavným spalovaním a dymovými efektami. F-16 predviedla vynikajúce vystúpenie doplnené vystrelovaním klamných cieľov, ktoré sa na tmavej oblohe veľmi dobre vynímali, a diváci si užili touch and go, kde belgický pilot prídavným spaľovaním nešetril :)

 
Lietajúca história

Program sa posunul do o niečo tichšej hodinky, kde diváci mohli obdivovať historické stroje Li-2, krásne udržovaný P-38 Lighting a už dobre známy Retro Sky team so strojmi upravenými do podoby historických strojov. Retro sky team predviedol divákom efektnú show, kde sa bolo stále na čo pozerať a dunivý zvuk dvojice motorov stroja P-38 Lighting bol jednoducho úžasný. Svoje umenie predviedli aj piloti ministerstva vnútra s vrtuľníkom Mi-171.
 
Nasledovalo jedno z najočakávanejších vystúpení a to dogfight (vzdušný súboj) dvojice slovenských MiG-29AS v podaní majora "Frenkieho" Pytlíka a majora "Mata" Kuterku. Preháňanie dvoch nadzvukových stíhačiek po oblohe doplnené vystrelovaním klamných cieľov nenechalo jednu hlavu sklonenú a diváci mali z dvojice skvelých pilotov úžasný zážitok. A záverečný prielet oboch strojov zakončený hromadným vystrelovaním klamných cieľov stál za to :)

Po pristáni MiGov sa na štartovaciu dráhu postavili dve poľské Su-22. Jedná sa o robustné stíhacie bombardéry, kde už nebola vidieť taká skvelá obratnosť, ale poľskí piloti predviedli, že tieto stroje majú veľmi dobre v rukách.

Na rad prišlo aj predvedenie sólo MiGu-29AS v podaní display pilota slovenského MiGu-29 pplk. "Arrowa" Bukovského.

Diváci videli efetný štart stroja č. 0921 v digitálnej kamufláži a s kresbou tigra na chvostových plochách. Letecká základňa Sliač je domovom strojov MiG-29 s L-39 a na snahe pilotov to bolo vidieť :) Precízne zvládnuté figúry, efetkný touch and go a vystelovanie klamných cieľov  bolo to, čo si diváci odniesli z asi najlepšieho sólo vystúpenia oboch dní.


Poliaci zaujali

Ďalej si mohli diváci vychutnať vystúpenie pätice lietadiel PLZ-130 Orlik, kedy skupinové figúry boli doplnené bielym dymom a dynamicky prechádzali až do atraktívnych protismerných letov. Ukážka "Zoliho" Veresa na inom lietadle, než jeho Extra MSX, nebola tým pravým, na čo sme u neho zvyknutý a vraj za tým stáli aj technické problémy, pre ktoré už v nedeľu neštartoval.


ProfiPilot na Facebooku! www.facebook.com/profipilot

Program sa prehupol do druhej polovice a veľkú radosť fotografom spravil display pilot L-39 pplk. "Lolo" Poláček svojím rolovaním po dráhe iba niekoľko metrov od priestoru pre divákov. O to menšiu radosť ale návštevníkom robilo počasie. V poradí už štvrtá prehánka bola vcelku prudká a viacero fotografov muselo "zaliezť" pod nízke pódium pripravené na to aby mali lepšie zábery, čo bolo v tej chvíli jediné aspoň trochu suché miestečko. Vystúpenie našej L-39 a následne aj belgickej A-109 bolo veľmi ovplyvnené kvalitou počasia. 


DSCF5390.jpgTo už sa na štart pripravovala desiatka strojov Aermacchi MB-339 PAN akrobatickej skupiny Frecce Tricolori, hlavného ťaháku leteckých dní SIAF 2012. Dráha bola mokrá takže stroje postupne štartovali samostatne. Potom sa ale vo vzduchu spojili do formácie a predviedli divákom divadlo, na ktoré sa nezabúda.

Návštevíci leteckých dní zostali v nemom úžase nad krásou a dynamikou tejto talianskej akrobatickej skupiny. Slnko ako keby pochopilo, že už by sa mohlo ukázať, a do večera už nepršalo aj keď od jasnej oblohy to malo miestami veľmi ďaľeko. Program doplnil rakúsky Eurofighter, ktorý priletel z Rakúska a aj sa tam vracal. 

Iba v sobotu mohli diváci zhliadnuť vystúpenie MiGu-29M2, kedy ruskí piloti predviedli možnosti nového stroja, a ukážka stála za pozretie a aj počutie. Dušan Šamko sa predstavil na stroji Pitts-2 a klobúk dolu - perfektou pilotážou doplnil vystúpenie Zoltána Vereša. Nechýbali ani očovský bačovia a a poďakovanie patrí aj českým pilotom za predvedenie vrtuľníka Mi-24V v atraktívnom modrom sfarbení. Vzhľadom na to, že česká republika pravdepodobne typ Mi-24 vyradí, to možno bola posledná možnosť vidieť tento bojový vrtulník na slovensku v letovej ukážke. 

Ale ak niekto konkuroval slovenskému MiGu-29 čo do najlepšieho vystúpenia, tak to bol švajčiarsky F-18 Hornet - výborné zakončenie počasím nie veľmi vydareného dňa. 

Spotterom šediveli vlasy pri jeho divokých a ostrých manévroch, kedy nikto nevedel kam bude stíhačka smerovať v najbližších sekundách. V sobotu sme odchádzali z letiska s veľmi dobrým pocitom z predvedených strojov a už menej dobrým pocitom z predpovedí SHMU. Mierne sklamala iba neúčasť avizovaných legiend P-51 Mustang, Spitfire a Jak-3.


V nedeľu to bolo lepšie

V nedeľu sme ráno o ôsmej kvôli hmle skoro nedovideli z našej časti letiska ani na B-52jku, ale skúsenosti z leteckej meteorológie hovorili, že dnes to bude lepšie. A aj bolo. Program bol totožný s miernymi zmenami (neúčasť Z. Vereša a MiGu-29M2, výmena termínov medzi F-18 a F-16) a lepšiace sa počasie dovolilo pilotom vyťažiť z ich ukážok maximum a bolo to vidieť hlavne na predvádzaní dvoch najlepších strojov - MiGu-29 a F-18. 

Nedá sa povedať, ktorý z nich bol jednoznačne lepší - priaznivci ostrých manévrov sa našli vo vystúpení F-18, naopak diváci uprednostňujúci precíznosť lietania a krásu manévru obdivovali MiG-29 slovenských vzdušných síl. Ako blesk z jasného neba prišiel krátko po zahájení programu prielet C-17 Globemaster III.

Majestátne lietadlo predviedlo prielet a na jeho trup odrážajúci ranné slnko bol krásny pohľad. Celkovo veľká vďaka organizátorom za skok dopredu v porovnaní s minulým ročníkom. Bolo by potrebné trošku doladiť počet WC, smetných košov a systém fungovania kyvadlovej dopravy, ale inak dobre - hlavne z dôvodu zúčastnených strojov.


Do skorého videnia na ďaľšom ročníku. :)

Autor: Vladimír Vido

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...