Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Daniel Ferjanček: Do čias Sky Europe sa nevrátime

16.7.2013 | Peter Steigauf

Rozhovor s bývalým pilotom Air Slovakie o slovenskom letectve.


Začnime základnou otázkou. Ako ste sa dostali k lietaniu?

slide03.pngBola to skôr náhoda ako zámer. Vyrastal som vo Svite. Ponad náš dom lietali lietadlá ČSA a nemeckého Interflugu. Ráno ma budili úžasné stroje TU-134, IL-18 alebo JAK-40 na linke do Prahy. Ako každý chlapec, aj ja som túžil lietať, no ani neviem prečo, do aeroklubu ma to neťahalo. A keď som mal viac ako 30 rokov, náhodou som našiel webové stránky Pilotclubu v Kráľovej pri Senci. Keď to skrátim, po ATPL teórii v Prahe som jedného dňa odchádzal z Bristolu s CPL a IR licenciou.

Prvý kontakt so skutočným lietaním mi sprostredkoval vynikajúci pilot a človek Vlado Pochyba v Opera Jete. Potom to bola Air Slovakia a ďalšia osobnosť slovenského letectva Ján Janok. Ako chutí vlastníctvo leteckej spoločnosti som si vyskúšal v AirExplore. No a nakoniec som bol pod riaditeľovaním Mira Kaličiaka v Slovakian Airlines.

Aké máte spomienky na pôsobenie v Air Slovakii? Istý čas ste pre nich lietali aj v Albánsku.

Air Slovakia pre mňa znamenala prvý kontakt s veľkým lietaním. Tam som prvýkrát sedel v kokpite Boeingu a na to sa nikdy nezabúda. Veľká vďaka za to patrí pánovi Janokovi, ktorý bol vtedy riaditeľom Air Slovakia, aj keď ju už vlastnili Indovia.

Na druhej strane som prvý krát v živote za svoju prácu nedostal mzdu. V Albánsku som teda bol na svoje náklady, keď sa na to pozrieme z tej veselšej strany, bola to jedna z najdrahších dovoleniek, na akej som kedy bol.

Aj tak však na Albánsko nespomínam v zlom. Lietali sme pre Albanian Airlines. Zažil som dovtedy nepozané pocity pilota v pravidelnej doprave, ktorý ide ráno do práce a večer stihne televízne noviny, pričom vie kde a o koľkej letí zajtra aj o tri dni. To všetko charterový pilot nepozná. Videl som Tiranu, Baku, Nachičevan. Všetko miesta, kde by som z vlastnej vôle nikdy necestoval. Za Air Slovakiou je mi mimoriadne ľúto. Zažil som tam boj zamestnancov o prežitie firmy a absolútnu aroganciou majiteľov, ktorú im umožnil náš právny a represívny systém.

Ktorá udalosť najviac ovplyvnila v roku 2011 slovenské letectvo?

Odpoviem otázkou. Čo je to slovenské letectvo v roku 2011? Sú to letecké spoločnosti so slovenskou licenciou? Tak to skúsme zosumarizovať. AirExplore s dvomi lietadlami lietajúcimi v Taliansku. SamAir s jedným lietadlom dodaným v novembri tohto roku. Travel Service, ktorý na Slovensku existuje len na papieri. DanubeWings s jednou pravidelnou linkou do Košíc - vďaka aj za ňu. Slovakian Airlines s lietadlom parkujúcim na letisku v Bratislave. To čo by sa dalo nazvať honosným názvom slovenské letectvo žiaľ v našej krajine neexistuje. Či sa to niekomu páči alebo nie, slovenské letectvo sa v roku 2011 nepohlo ani o krok dopredu.

Vrátime sa ešte niekedy do čias rozmachu, ktorý tu bol pred krachom Sky Europe Airlines?

Určite nie. Svetová ekonomika je v kríze, ľudia majú menej peňazí, menej cestujú, všetko je drahšie. V neposlednom rade je úplne iné konkurenčné prostredie. Ryanair má svoju pevnú pozíciu na slovenskom trhu. Napriek tomu som presvedčený, že priestor pre ďalšiu pravidelnú aerolinku existuje. Ešte stále existujú destinácie, kde Ryanair z Bratislavy nelieta, východ Slovenska je úplne odrezaný od leteckej dopravy. Je tu možnosť ponúknuť ľuďom inú kultúru cestovania a v neposlednom rade využiť slovenskú mentalitu inklinujúcu viac k slovenskému dopravcovi ako k zahraničnému. A možnosti existujú aj na rakúskom trhu.

Ktorá letecká spoločnosť zo Slovenska má podľa Vás najväčší potenciál?

Letectvo je biznis ako každý druhý. Letecká spoločnosť, rovnako ako výrobca zmrzliny alebo softvéru, potrebuje realistický obchodný plán, peniaze a schopných ľudí. Z toho všetkého máme na Slovensku zatiaľ len tých ľudí. A to je žiaľ málo. Investorov zatiaľ letectvo výrazne nezaujalo.

Majú na Slovensku šancu aj štandardné aerolínie, ktoré nepôjdu cestou čo najnižších cien?

Tak ako Slovenské Aerolínie svojou cenovou politikou zdecimovali slovenský charterový trh, tak SkyEurope a Ryanair nastavili cenovú hladinu pre pravidelnú dopravu na úrovni okolo 100 EUR za jeden let trvajúci 1,5 hodiny. Za takúto cenu viete len ťažko poskytnúť cestujúcim taký rozsah služieb, aký je bežný u štandardných dopravcov. Väčšinu slovenských pravidelných cestujúcich tvoria ľudia, ktorý cestujú za prácou, za nákupmi alebo na krátkodobú turistiku. Takýto cestujúci nepotrebuje širokú sedačku, viac miesta na nohy, šampanské na privítanie, jedlo, prestupné lety a častokrát ani minerálku. Radšej si ju kúpi doma a vezme do príručnej batožiny. A tých niekoľko obchodníkov, ktorí požadujú iný štandard, radšej cestuje z Viedne, kde si môžu vyberať z veľkého množstva spoločností, letových časov a cien.

Do akej miery by bolo prínosom otvorenie bázy Ryanairu na bratislavskom letisku?

Lietadlá by nocovali v Bratislave, čo by na seba naviazalo ďalšie služby, z ktorých by letisko mohlo do istej miery profitovať. Ak by to však neprinieslo rozšírenie siete liniek a počtu prepravených cestujúcich, tak by to zásadný efekt oproti súčasnému stavu nemalo.

Ako hodnotíte s odstupom času rozhodnutie neprivatizovať BTS?

lmrs_nt1.jpg

Štát je vo všeobecnosti považovaný za zlého vlastníka. Ak sa budeme riadiť touto poučkou, tak to nebolo dobré rozhodnutie. Na druhej strane sa však treba pozrieť aj na to, čo s letiskom plánuje urobiť súkromný vlastník. Netreba žiť v ilúzii, že na privatizované letisko okamžite začnú lietať spoločnosti ako British Airways, Lufthansa, Air France či KLM. Letisko sa môže uchádzať o nízkonákladových a menších dopravcov. Ale kým bude pristátie v Bratislave stáť viac ako dva krát toľko ako Viedni, tak bude prevádzka taká, aká je dnes.

Tešíte sa na rok 2012? Čo prinesie?

Teším sa na každý deň a každý rok, ktorý priniesie niečo nové a užitočné. Verím, že možno už v roku 2012 sa na Slovensku nájde reálny investor a vzniknú nové pravidelné aerolinky. Verím, že na letisku v Bratislave sa krásne nové haly naplnia aj cestujúcimi a obyvatelia Ivanky pri Dunaji sa budú sťažovať na hluk pristávajúcich lietadiel. A keď nie v roku 2012, tak v roku 2013 určite. :-)

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...