Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

ŠPECIÁLNE VÝCVIKY: Akrobacia – kráľovná leteckých športov

16.12.2007 | Milan Mazanovský

Akrobatické lietanie je právoplatne radené pilotmi a priaznivcami letectva medzi kráľovnú leteckých športov. V našej republike má letecká akrobacia dlhú a slávnu tradíciu. Česká republika patrila medzi výrobcu najlepších športovných lietadiel na svete..

 V povojnovej ére získali za bývalé Československo tituly absolútnych majstrov sveta piloti Ing. Ladislav Bezák, Ivan Tuček, Ing. Petr Jirmus, Martin Stáhalík a Petr Biskup. Medzi ďalšie stálice československého akrobatického lietania patria neodmysliteľne aj Pavol Čičo a Dušan Šamko.


Zaujíma Vás, ako sa môže človek stať akrobatickým pilotom a užívať si tento pocit voľnosti v trojdimenzionálnom priestore?

Jednou z podmienok pre začatie akrobatického výcviku je to, aby bol žiadateľ držiteľom platnej leteckej licencie, minimálne PPL(A) s triednou a typovou kvalifikáciou na lietadlo, na ktorom sa bude akrobatický výcvik vykonávať. V našich končinách sú to najmä cvičné lietadlá Zlin Z-142, prípadne vyššie rady Trenerov – Z-526F, Z-726 a pod.

Ďalšími požiadavkami sú samozréjme chuť, odvaha, peniaze a silný žalúdok ;)

CENA
Je nutné si uvedomiť, že akrobatické lietanie je oveľa nákladnejšie, ako bežné poletovanie. Ak niekto bol zvyknutý platiť za letovú hodinu Z-142 5.000,- Sk, nie je výnimka, že za jednu akrobatickú hodinu zaplatí takmer dvakrát toľko. Je to z toho dôvodu, že lietadlo je viac namáhané a preto sa jedna odlietaná hodina v akrobacií počíta ako dve odlietané hodiny v horizonte.

 VÝCVIK
Pilotný výcvik k získaniu oprávnenia vykonávať akrobatické lety pozostáva z dvoch ucelených výcvikových celkov. Pilot bez akrobatických skúseností začína úlohou „Vyššia pilotáž“, ktorá je relatívne jednoduchšia a cvičia sa v nej obraty s prevažne kladnými násobkami preťaženia. Po jej úspešnom zvládnutí je na uchádzačovi, či sa posunie ďalej. Ak sa rozhodne zdokonaliť v akrobatickom lietaní, nasleduje fáza „Vysoká pilotáž“, kde sa trénujú zložitejšie letové obraty.

KDE SA TO DÁ NAUČIŤ?
V Slovenskej republike akrobatický výcvik zastrešujú aerokluby Slovenského národného aeroklubu. Výcviková osnova oboch akrobatických osnov určuje výcviková osnova AK-MOT, konkrétne úloha IV.

Všeobecné požiadavky hovoria o tom, že plnenie úlohy „vyššia pilotáž“ musí byť vykonané na jednom type letúňa, na ktorom má školený pilot kvalifikáciu veliaceho pilota.

Ucelenú výcvikovú osnovu tvorí celkovo 8 úloh.

Celý výcvik začína pozemnou prípravou (úloha 40a). Následne sa pokračuje nácvikom zákrut v rozmedzí 45° - 60°, strmých stúpaní a klesaní s uhlami 30° - 60°, pádov a vývrtiek, ktorý trvá približne 1° 30´. Nasleduje preskúšavací let v rozsahu 30´, po ktorom uchádzač absolvuje prvý sólový akrobatický let pod dohľadom inštruktora.

 Výcvik pokračuje úlohami 43 a 44, pričom sa trénuju vývrtky, premety, súvraty, strmhlavý let, premety, prekruty. Všetky precvičované prvky lieta uchádzač najskôr s inštruktorom v trvaní cca 1° 30´ a potom obsah týchto cvičení „lieta“ samostatne v trvaní cca 45´.

Záverečnú fázu akrobatického výcviku tvorí let, počas ktorého sa uchádzač naučí spájať jednotlivé prvky do celistvej zostavy podľa nákresu.
Po tomto lete nasleduje záverečné preskúšanie z vyššej pilotáže inšpektorom SNA.

Suma sumárum, kvalifikácia „Vyššia pilotáž“ predstavuje celkovo 22 výcvikových letov v trvaní minimálne 9° 20´.

Viac informácií o akrobatickom výcviku nájdete v osnove AK-MOT SNA

 

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...