Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Slovenský Eurofox: Sen sa naplnil

8.8.2013 | Majo Oravec, foto: aeropro.sk

Príbeh lietadla Eurofox – všetko podstatné od jeho vzniku až do dnes.

Reportáž

Začiatok príbehu sa odohral kedysi dávno v dobe, keď bdelé oko strany pracujúceho ľudu bdelo ozaj nad všetkým.

Písali sa osemdesiate roky minulého storočia a pod záštitou vtedajšieho Svazarmu pôsobili ako leteckí modelári aj štyria kamaráti z okolia Nitry – Ján Ivančík, Miroslav Kopecký, Jozef Löbb a Peter Tonček. Ich hlavným zameraním boli rádiom ovládané modely vetroňov.

Mladíckou šikovnosťou a zanietením pre vec dokázali zohnať moderné teoretické materiály – časopisy, odborné články – nielen zo spriatelených socialistických krajín, ale i z tabuizovaného západu. Ich modely sa tak dostali do nadčasovej formy v domácom aj v zahraničnom, ba dokonca aj v západnom modelárskom svete.

MS 1987: Kolobeh sa roztáča

Vtedajšiu odbornú modelársku verejnosť vraj doslova šokovali svojím prezentovaným modelom.

Bolo iba otázkou času, kedy sa dostavia prvé, skutočne citeľne veľké úspechy. A tak sa stalo, čo sa za daných okolností stať asi muselo. V roku 1987 prišla pozvánka na majstrovstvá sveta v leteckom modelárstve. V daný rok sa konali v západonemeckom Osnabrücku.

Úspechom bolo vlastne už to, že sa na takejto súťaži mohli zúčastniť – dupľom preto, že sa konala na západe.

Išlo o prvý kompozitový model zo socialistického bloku, ktorý však ťažko hľadal konkurenta aj medzi modelmi zo západu. Kategóriu "najlepšia technológia" s prehľadom vyhrali.

Nová práca, nový začiatok

O spomínaný model bol nemalý záujem. Okrem vyhrávania rôznych súťaži sa aj dobre predával. Prínosom bola samozrejme dobrá reklama. Odozva na ňu prišla veľmi rýchlo. Už v roku 1988 prejavila česká firma LET Kunovice záujem o spoluprácu.

Spolupráca s LET Kunovice zohrala svoju úlohu. Skúsenosti z Česka sa vyplatili aj neskôr.

V Kunoviciach sa v tom čase pracovalo na vývoji najväčšieho československého dopravného lietadla LET L-610. Partia z Nitry dostala za úlohu zostrojiť presný model L-610 pre potreby aerodynamického tunela. Išlo o zvislý tunel – zameraný na testy správania sa lietadla vo vývrtke.

Preto musel byť model čo najpresnejší – nielen po vizuálnej stránke, ale hlavne z pohľadu hmotnosti a vyváženia. Skúšky trvali jeden rok a za tú dobu mala naša štvorica veľa príležitostí naučiť sa nové veci. A to nie len čo sa týka modelov.

Dvere otvorené. K novým výzvam

Na prelome rokov 1989 a 1990 si zohnali z USA dokumentáciu k ozajstnému ULL lietadlu. Režim sa postupne uvoľňoval, a tak sa mohli smelo pustiť do svojho prvého skutočného lietadla, ktoré dostalo meno FOX.

Nitrania v plnej miere uplatnili skúsenosti a novovzniknuté známosti nadobudnuté počas pôsobenia v Kunoviciach. Rok strávený mimo Slovenska priniesol aj zoznámenie s leteckým konštruktérom Mariánom Mečiarom.

Tento chlapík sa spolupodieľal na tvorbe práve vznikajúceho lietadla. Oproti  plánom dostalo lietadlo veľké množstvo vylepšení a vlastných nápadov. Prvý Fox bol poháňaný dvojtaktným motorom Rotax 503.

Ozaj prvý let

V roku 1991 zorganizovala Letecká amatérska asociácia zlet nazvaný Masaryk cross country. Išlo o akýsi okruh po vtedajšom Československu. No a samozrejme – nemohol chýbať ani čerstvo zalietaný FOX. Tento zlet, ktorý mimochodom oplýval ohromnou eufóriou všetkých zúčastnených, bol pre mladého Fox-a výbornou reklamou.

Za čias vlády jednej strany musel byť každý aeroklubový let mimo letiska ohlásený okrem iného aj protivzdušnej obrane a na rôzne iné vojenské orgány. Vďaka tomu sa z obyčajného letu z Nitry do Trnavy stávala veľmi zložitá záležitosť, častokrát priam nerealizovateľná.

Pád socializmu priniesol slobodu amatérskemu letectvu, o akej sa nikomu ani len nesnívalo. Aj to bolo jednou z hlavných príčin výbornej nálady na spomínanej akcii Masaryk cross country.

Ide sa do sériovej výroby

Po úspešnom prezentovaní Fox-a na zlete prišli prvé objednávky. Svetlo sveta uzrela prvá séria Foxov – dovedna šesť kusov. Výrobný proces pripomínal manufaktúrnu dielňu, ako vystrihnutú z čiernobieleho filmu z čias medzivojnového obdobia.

Výrobná hala bola akási väčšia garáž za domom s rozmermi 10 x 10 metrov. Stavba jedného lietadla v takýchto podmienkach tak zabrala okolo troch mesiacov.

Smer Európa

História sa zopakovala a o lietadle sa začalo pomaly písať v rôznych odborných periodikách. Postupne sa správy o Foxovi dostali aj cez hranice. A tak sa v roku 1993 o ňom dozvedel istý nemecký podnikateľ.

Práve pomocou pána Schaefera sa dostal Fox na leteckú výstavu do Friedrichshafenu a úspešne sa podarila aj nemecká certifikácia – následne sa dostavili nové možnosti a otvorenie trhu v takmer celej západnej Európe, keďže väčšina štátov uznávala nemecké certifikáty. Lietadlo si veľmi rýchlo našlo svojich prívržencov po celom starom kontinente.

Fox samozrejme prechádzal počas rokov výroby istým procesom vývoja. Viacerými inováciami a zlepšeniami sa tak po čase z Fox-a stal Eurofox.

Hor sa do sveta!

Z Európy to bolo už len na skok za oceán do USA. Po dvojročnom procese certifikácie sa Eurofox úspešne uchytil aj v Spojených štátoch. Takmer okamžite sa tam stal značne populárnym, čomu pomohli okrem podarenej konštrukcie aj miestne predpisy LSA, ktoré takýmto lietadlám a ich vyznávačom náramne prajú.

A čo teraz?

V súčasnosti firma, sídliaca na janíkovskom letisku v Nitre, produkuje tri lietadlá mesačne. Nie je prekvapivé, že medzi najväčších odberateľov patria USA, Nemecko a Veľká Británia. Zopár kusov už lieta dokonca aj dolu hlavou – čiže v Austrálii. Prekvapením skôr bude asi fakt, že partia štyroch modelárov aj po rokoch tvorí partnerov v tomto krásnom leteckom príbehu.

Súvisiace články

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...