Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Letecké projekty budúcnosti

16.7.2013 | Radovan Kapsa

Projekty budúcnosti, alebo koncepty budúcich sériových výrob sú prísne utajované, či už americkým, alebo európskym výrobcom. Je preto veľmi obtiažne z istotou popisovať konkrétne projekty v ďalekej budúcnosti..

Na druhej strane však existujú koncepty a prototypy realizované v súčasnosti, ktorých je plánovaná sériová výroba na najbližšie roky a existujú už aj záväzné objednávky zo strany leteckých spoločností a súkromných (veľmi bohatých) odberateľov.

Takýmito projektmi sú typ A320 NEO od výrobcu Airbus, a od Boeingu je to  veľkokapaciný B747-8 Intercontinental.

Airbus A320 NEO

            Neo, s koreňom slova v latinčine znamená, nový, revolučný, vizionársky. Z modernej filmovej kultúry a literatúry sa dokonca Neo používa na pomenovanie nadprirodzených bytostí, spasiteľov, ktorí majú priniesť radikálnu zmenu. Okrem technického základu bolo pravdepodobne toto cieľom marketingových a reklamných analytikov Airbusu vybrať slovné spojenie New Engine Options pre ich nové lietadlo.

            Ako je už z názvu zrejmé, hlavnou zmenou bude vybavenie lietadla novými typmi motorov, ktorými sú LEAP-X od výrobcu CFM International (50-50 joint venture spoločnosť medzi General Electric Aviation zo Spojených Štátov a Snecma z Francúzka) a PW1000G od výrobcu Pratt & Whitney). Oba motory disponujú veľkým obtokovým pomerom, nízkou hlučnosťou a menšími požiadavkami na údržbu. Nový typ lietadla vďaka nim sľubuje o 16% nižšiu spotrebu paliva, čo má za následok zvýšenie doletu o 950km, alebo zvýšenie kapacity platného zataženia o dve tony. K nižšej spotrebe ďalšími troma percentami prispievajú nové aerodynamické zakončenia krídel, znižujúce indukovaný odpor lietadla - tzv. sharklets. V podstate ide o obdobu winglet-ov od konkurenčného Boeingu. Airbus plánuje spustiť predaj po letových skúškach a certifikácií v roku 2016 a trúfa si predať 4000 kusov v období 15 rokov.

Boeing B747-8 Intercontinental

            Dvojpodlažný Jumbo-jet netreba nikomu predstavovať, ide už o žijúcu legendu. Jeho najnovšia verzia rady „8“ zatiaľ lieta len ako B747-8F určená pre cargo lety, no fanúšikovia Beoingu sa v nasledujúcom roku konečne dočkajú aj verzie so sedadlami. Momentálne prototyp prechádza pozemnými skúškami a v najbližších týždňoch možno očakávať jeho prvý let. S novými motormi GenX od výrobcu amerického General Electric bude mať lietadlo oproti verzii 400 o 16% nižšiu spotrebu a možno očakávať až o 30% nižšiu hladinu hluku. Pri kapacite 467 pasažierov v troch triedach sú náklady na sedadlovú míľu o 13% nižšie. Slávnostný prvý roll-out sa uskutočnil 13. Februára 2012 v americkom Everette Keďže ide o modernizovanú verziu už odskúšaného spoľahlivého typu, sú oneskorenia prvých dodávok vysoko nepravdepodobné. Tie Boeing naplánoval na prelom rokov 2011 a 2012. Medzi záväznými objednávateľmi sú za letecké spoločnosti Lufthansa(20ks) a Korean Air(5ks) a niekoľko kusov vo VIP verzii pravdepodobne poputuje medzi bohatých ropných magnátov z oblasti stredného východu. Zaujímavosťou je tiež objednávka nového Air Force One pre prezidenta a vládu Spojených štátov amerických, ktorého základom bude práve Boeing 747-8 Intercontinental.

B747-8 roll-out.png

Koncepty z budúcnosti

            Ako som už spomínal, informácie okolo vzdialenejšej budúcnosti sú bez prístupu k tajným zložkám výrobcov veľmi neisté a pravdepodobnosť ich realizácie možno len odhadnúť.

Medzi takéto koncepty patrí Boeing Supersonic Cruiser, ktorý sľubuje návrat nadzvukovej leteckej dopravy. Lietadlo by malo riešiť hlavné problémy známeho Concorde a tou sú vysoký hluk a malý komfort pasažierov.

Boeing Super Sonic Cruiser.jpg

Ďalším konceptom amerického výrobcu je Boeing Blended Wing Body, na ktorom s modelom v zmenšenej mierke v továrni Phantom Works prebiehajú aerodynamické skúšky v tuneli aj počas letu. Toto lietadlo bude schopné vďaka obrovskému priestoru vo vnútri lietajúceho krídla napriek malým vonkajším rozmerom poňať 500 až 800 cestujúcich. Existujú však aj menšie koncepcie pre priemerne 300 pasažierov. Vďaka trom výkonným motorom by malo byť schopné cestovať rýchlosťou až 0,9M do vzdialenosti 17 000km. Problémom môže byť prípadná nevoľnosť pasažierov sediacich na sedadlách v oblasti koncov krídel pri zátačkách.

Boeing Blended Body.png

Posledným konceptom Boeingu, ktorý stojí za pozornosť je lietadlo obrovských rozmerov pod názvom Super Clipper. Ide o návrat hydroplánu B-314 Clipper z konca štyridsiatych rokov minulého storočia, ktorý bude schopný pohodlne prepraviť až 1200 cestujúcich na vzdialenosti viac ako 15 000km. Lietadlo je troj-trupej koncepcie, kde hlavný trup má tri poschodia, zvyšné dva majú po dve a sedadlovú kapacitu tvorí aj časť krídla medzi trupmi. Výškové kormidlo je sčasti navrhnuté ako „kačacia plocha, sčasti ako kormidlo na vrcholkoch wingletov. Celkom šestica motorov má byť umiestnená a na každom konci trupu po dva nad krídlom, čo by mohlo znamenať nízke hodnoty hluku.

Boeing Super Clipper.png

Spoločnosť Airbus je v prezrádzaní informácií o svojich budúcich projektoch o poznanie skúpejšia ako konkurencia. Najreálnejším projektom sa zdá byť koncept Airbus A30X, ktorý by mal nahradiť súčasnú A320 family. Lietadlo je nazývané tiež Green Project Airplane, čo značí lietadlo šetrné k životnému prostrediu spojené z nízkou hladinou emisií a nízkou spotrebou paliva. Vývoj prototypu by mal začať v roku okolo 2015 a prvé dodávky o desať rokov neskôr. Nieje celkom isté aký typ motora bude použitý, či turbovrtuľový, alebo prúdový s veľkým obtokovým pomerom, ale cieľom je priniesť o 35% az 40% úsporu paliva na sedadlovú míľu oproti súčasným technológiám.

A30X s jetmi.jpg

A30X s turbopropmi.jpg

Objavili sa aj veľmi neisté a výrobcom nepotvrdené koncepty Airbus A360Airbus A370, ktoré predstavujú akési „medzimodely“ existujúcich typov. V prípade 360ky ide o menšiu a kratšiu verziu A350, pravdepodobne ako náhrada pre dosluhujúce A310. Koncept A370 vyzerá ako zmenšená dvojmotorová verzia vlajkovej lode Airbusu – dvojúrovňového A380.

AirbusA360.png

AirbusA370.png

 

Aj keď realizácia spomínaných, aj ostatných konkurenčných konceptov je „vo hviezdach“, môžeme s veľkou mierou pravdepodobnosti odhadovať budúci vývoj lietadiel a leteckých technológií, ktorý pôjde cestou znižovania spotreby paliva, spotreby prírodných zdrojov, hodnoty emisií, prevádzkových nákladov, hluku, znižovaním pracovného zaťaženia posádok...atd, ale v prvom rade zvyšovaním bezpečnosti.

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...