Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Keď mieša karty alkohol

30.12.2012 | Peter Steigauf

Prinášame prvý príbeh zo série Pohľad do minulosti..


Včerajšia nehoda stroja Tu-204 spoločnosti Red Wings Airlines zarmútila aj nás. Lietadlo zišlo z dráhy na moskovskom letisku Vnukovo a rozpadlo sa na tri časti. Zahynuli štyria členovia posádky - kapitán, kopilot, palubný inžinier aj letuška.

Vo svete žiaľ k podobným tragickým udalostiam dochádza ešte aj dnes. Zoznam by bol pomerne dlhý. Rozhodli sme sa napísať viac o mimoriadnej udalosti, ktorá sa odohrala v bývalom Československu a bežne sa o nej na internete nedočítate. Mohla nabrať podobný spád ako spomínaná nehoda v Rusku (s tým rozdielom, že v Moskve zrejme alkohol nehral rolu).

Bežná rutina

11. október 1988, pravidelná linka ČSA z Prahy do Budapešti a späť. Aerolínie nasadili Tu-134A s imatrikulačným znakom OK-AFB. Veliteľom na tomto lete bol sám šefpilot typu, vpravo sedel F/O v zácviku, posádku dopĺňali navigátor a kontrolný pilot.

snackbar
Let do Budapešti prebehol bez problémov. Paradoxne možno aj preto, že letiacim pilotom (Pilot Flying) bol práve F/O v zácviku. Pri spiatočnej ceste do Prahy prevzal riadenie kapitán inštruktor. Let prebiehal viacmenej bez problémov až do fázy priblíženia.



Začiatok problémov

Počas celého klesania nie je lietadlo v správnej konfigurácii. Dosahuje vysokú vertikálnu a horizontálnu rýchlosť. Pridávajú sa ďalšie chyby - neskoro prestavený stabilizátor či nesprávne používanie klapiek. To všetko môžeme pripočítať k spolupôsobiacim faktorom nasledujúcich udalostí.

Lietadlo preletelo prah dráhy 31 vo výške 30 metrov pri rýchlosti vyše 300 km/h. Tu sa mala posádka rozhodnúť pre GO AROUND, k čomu ale nedošlo. Nasledovalo oneskorené pristátie 2000 metrov za prahom dráhy 31.

snackbarRunway excursion

Ani použitie plných reverzov nezabránilo lietadlu, aby sa vybralo na konci dráhy na exkurziu do predpolia, kde bola zničená časť dráhového osvetlenia. Tupolev sa vlastnými silami dostal späť na dráhu 13 a následne na stojánku, kde bol let ukončený bez akejkoľvek asistencie.

Zázračné vytriezvenie

Riadenie letovej prevádzky oznámilo mimoriadnú udalosť, a tak sa všetci členovia museli podrobiť vyšetrovaniu, ktoré zahŕňalo aj test na alkohol. U kapitána bola dychová skúška aj v opakovanom prípade pozitívna. Na rad prišiel odber krvi v závodnom stredisku. Tu ale boli výsledky negatívne, s hodnotou 0,00 promile.

Nastalo mimoriadne vyšetrovanie, pri ktorom sa o pár dní zistilo, že odobratá vzorka krvi je skupiny A. Kapitánovi však kolovala v žilách krv s označením 0 Rh negatív. Ak by sme chceli mierne podpichnúť, funkcia šéfpilota bola možno spojená so schopnosťou robiť zázraky.

Nič však kapitána nezachránilo pred odobratím licencie obchodného pilota a následným trestným stíhaním. Treba dodať, že nielen chyba kapitána, ale aj celkovo nevhodne aplikovaný CRM (Crew Resource Management) dali priestor pre vznik tohto príbehu.

Je známe, že v tej dobe často vyhrávali rôzne autoritatívne rozhodnutia vyplývajúce z funkcie alebo spoločenského postavenia, ktoré mali mnohokrát fatálne následky.

snackbarZ opravy na letecký dôchodok

Na poškodenom lietadle bol kompletne vymenený hlavný podvozok a niektoré diely stabilizátora i klapiek, kedže počas letu boli používané pri vysokej rýchlosti, čím sa prekročili ich maximálne prevádzkové hodnoty. Po vcelku náročnej a nákladnej oprave bolo lietadlo zaletené a pripravené na ďalšiu prevádzku.

Tú ale zamietol ruský výrobca s odôvodnením, že lietadlo je na konci svojej životnosti. Na jar roku 1989 bolo vydané povolenie na prelet do Piešťan, kde OK-AFB stojí dodnes. Oblakov sa už nikdy „nedotkol“ a spočiatku slúžil ako veľmi populárny motorest.

Nejasná budúcnosť

Príchodom diaľnice však jeho využitie klesalo a nakoniec došlo k jeho uzavretiu. V súčasnosti je už niekoľko rokov majetkom istého občana z Maďarska, pod ktorým sa akoby zľahla zem a tým pádom sú všetky jeho plány momentálne nejasné. Aký bude ďalší osud tohto TU 134A nikto netuší.

Autor: Majo Oravec 

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...