Používaním stránok prevádzkovaných PROFIPILOT, s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK
ilustrative picture

Seagle Air: Od začiatku až doteraz...

13.11.2009 | Peter Steigauf

Seagle Air je mladá letecká spoločnosť, ktorá sa formovala najmä v posledných rokoch. Oficiálne vznikla v roku 1994, o rok neskôr začala podnikať ako prvá súkromná letecká škola na Slovensku. V prvých rokoch bolo hlavnou náplňou jej činnosti školenie a pilotný výcvik nových pilotov..

Pár slov z histórie

V prvých rokoch existencie získal Seagle Air postupne aj tri lietadlá typu Let L 410 Turbolet. Naraz dokázali odviesť 19 ľudí alebo až 1,5 tony nákladu. Všetky tri lietadlá česko-slovenskej produkcie Let L-410 Turbolet niesli na tú dobu pomerne nadčasovú livery v bielo-modro-zelenom m šate. Seagle Air ich používal na nepravidelnú vnútroštátnu osobnú leteckú prepravu. Občas však letela posádka aj do okolitých štátov, avšak hlavnou náplňou ich prevádzky tvoril prevoz nákladu a pošty. Seagle Air počas svojej profilizácie získal mnohých lukratívnych klientov ako DHL alebo Česká pošta, ktorý jeho služby využívali vo veľkej miere. DHL má samozrejme vlastnú flotilu lietadiel, ktorá pôsobí aj na bratislavskom letisku, na prepravu menšieho množstva nákladu však využíval prednostne služby Seagle Air, aby ušetril.

12035122_4165351fe2c82.jpg

Lietadlá Let L-410 Turbolet bolo častokrát možné vidieť počas výsadkov parašutistov na letiskách v Trenčíne a Dubnici nad Váhom. Práve Seagle Air položil základy Seagle Air Boogie, ktorá sa neskôr pretransformovala na Slovak Air Boogie, resp. Slovakia Boogie.

Business lety prichádzajú na Slovensko

V súčasnej dobe už aj slovenskí podnikatelia pochopili, že aj na menšie vzdialenosti je oveľa výhodnejšie a pohodlnejšie letieť lietadlom za veľmi prijateľné ceny. Túto skuťočnosť využívali mnohí VIP klienti a business klienti nie len zo Slovenska. V roku 2006 sa teda vedenie spoločnosti Seagle Air rozhodlo pre logický krok - vytvorenie novej dcérskej spoločnosti Seagle Jet. Jej hlavnou činnosťou bola letecká a relatívne rýchla letecká preprava business klientov na rôznych trasách lietadlami typu Cessna Citation. Koncom roka 2006 priletela na Slovensko Cessna Citation s označením OM-HLZ a neskôr nasledoval druhý kus s registračným znakom OM-HLY. O služby Seagle Air, resp. Seagle Jet bol pomerne slušný záujem, tak zo strany veľkých spoločnosti, ako aj zo strany súkromníkov.

aht071231-OM-HLY Cessna 525 CitationJet 1 30-12-07.jpg

Éra Seagle Jet je v histórií spoločnosti akýmsi míľnikom, kedy sa v Slovenskom letectve začali čím ďalej, tým viac používať pojmy „Malý Seagle Air“ a „Veľký Seagle Air“.

Z názvov sa dá intuitívne pochopiť, že pomenovanie „Malý Seagle“ niesla letecká škola Seagle Air a „Veľký Seagle“ sa venoval preprave osôb.

 

OMHLZ_22062007_M.jpg

 

Malý Seagle, ako FTO Seagle Air

Malý Seagle Air sa postupne profiloval ako profesionálna letecká škola, ktorá bola do roku 2008 jediným súkromným FTO na Slovensku. Postupne obmenila lietadlový park, pričom nosným typom sa stali známe „Katany“ rakúskeho výrobcu Diamond Aircraft. Práve Seagle Air bol ten, kto na Slovensko lietadlá Diamond začal dovážať aj pre iných záujemcov. Neskôr sa flotila rozrástla na Diamond DA-20 Katana v registráciách OM-HLK, OM-HLH, OM-HLJ, OM-KAT. Ďalej turbodieslový Diamond DA-40TDi Diamond Star s označením OM-HLL a v roku 2006 nasledovala dvojmotorová novinka Diamond DA-42TDi Twin Star OM-HLF.

clayan_air-00.jpg

Portfólio ponúkaných výcvikov sa rozrástlo na výcviky IR(A), SEP(L), MEP(L), CPL(A), FI(A), výcvik teórie ATP(A) , nočné lety a ďalšie. Spoločná cesta  Veľkého Seaglu“ a „Malého Seaglu“ sa rozchádza na jeseň v roku 2008. Vtedy bola celá letecká škola odpredaná a spolu s menom ju prebrala nová súkromná firma s vlastným ekonomickým, technickým ako aj personálnym zázemím. Ako odlišnosť „Malého Seaglu“ a „Veľkého Seaglu“ sa priamo v názve firmy objavila skratka označujúca činnosť leteckej školy – Seagle Air-FTO.

Ďalší rast a charterové lety

Každý kto v dobe Seagle Jet-u aktívne sledoval slovenské letectvo, vedel, že Seagle Air má potenciál pre ešte väčší rast a rozvoj. Do pamäti bežných ľudí sa však spoločnosť zapísala až po roku 2006. Práve v tomto období sa spoločnosť pretransformovala do podoby, v akej ju poznáme dnes. Generálny riaditeľom spoločnosti sa stal v roku 2005 Ing. Peter Hanák, PhD. , ktorý dovtedy pôsobil v spoločnosti Seagle Air ako manažér kvality a mnohí absolventi Žilinskej univerzity si Dr. Hanáka pamätajú ako odborného asistenta na Katedre leteckej dopravy.

 

55742.jpg

Pod vedením Dr. Petra Hanáka sa firma začala viac profilovať na charterového dopravcu.

Po krachu Slovenských Aerolínií vzniklo prázdne miesto na trhu charterovej dopravy. Spoločnosť Seagle Air túto šancu využila a podľa jej vyjadrení prevzala 80% zamestnancov skrachovaných Slovenských Aerolínií.

Seagle Air si po dlhom boji zabezpečili zánovné lietadlá, ktoré sú dnes bežne používané po celom svete. Rozmach leteckej dopravy v roku 2007 spôsobil to, že zohnať lietadlá vhodné na charterovú prevádzku bolo veľmi ťažké. To malo za následok, že lietadlá Seagle Air sa na Slovensko zleteli z rôznych kútov sveta. Jedno dokonca priletelo až z Indonézie po skrachovanej spoločnosti Adam Air.

 Celý bratislavský pozemný tím Seagle Air spolu s vedením spoločnosti čakali 20. decembra 2007 na najväčšom slovenskom letisku. Práve v tento deň totiž priletel Boeing 737-300 (OM-HLA) ako historicky prvé „veľké“ lietadlo spoločnosti Seagle Air na letisko Milana Rastislava Štefánika do Bratislavy.

 1710208-letadlo-seagle-air.jpg

Po krátkom čase sa podarilo priviesť aj ďalšie dve lietadlá rovnakého typu Boeing B737-300 (OM-HLB a OM-HLC). Spoločnosť sa začala predierať aj do Česka a krajín západnej Európy. Historicky prvý rok charterovej prevádzky Seagle Air sa niesol v podobe charterových letov pre touroperátorov z Českej Republiky. Organizovali sa aj rôzne lety do Talianska.

Spoločnosť Seagle Jet je medzi časom - na jar roku 2008 kúpená spoločnosťou Vip Air, pričom bola oficiálne vyhlásená fúzia týchto dvoch spoločností pod označením VIP WINGS.

Odvážna výzva

V roku 2008 prišla na Európske pomery relatívne veľká výzva, ktorou bol dopyt zo strany Iraqi Airways. Iracká spoločnosť mala úmysel znovu obnoviť verejnú leteckú dopravu z Iraku do Európy a mal jej k tomu pomôcť práve trenčiansky Seagle Air. Zmluva bola podpísaná a lietadlo Seagle spolu so slovenskou posádkou nabralo smer Blízky Východ. Po dlhej viac ako desaťročnej prestávke sa uskutočnil let z Iraku do krajiny EÚ, čo firma rada s obľubou uvádza vo svojich propagačných materiáloch.

 

Záujem o služby Seagle Air narastal. Firma ponúkla nízke ceny a expandovala do strategických destinácií. V kuloároch sa povrávalo, že cestovné kancelárie boli údajne nespokojné s Air Slovakiou.

Cestovky sa nakoniec rozhodli práve pre Seagle Air ako alternatívu spomedzi Air Slovakia a na kolenách klačiacom Sky Europe Airlines. Tri lietadlá už neboli postačujúce, prišla veľká chvíľa pre slovenských fanúšikov letectva.

 

 V apríli 2009 pristál na dráhe Bratislavského letiska prvý Airbus A-320 so slovenským imatrikulačným znakom OM-HLD. Lietadlo typu Airbus 320-200 dokáže naraz zobrať 180 pasažierov a jeho dolet je viac ako 6000 kilometrov. Podľa plánov Seagle Air majú byť postupne všetky Boeingy nahradené Airbusmi. Neskôr ho nasledoval v poradí druhý Airbus A-320, OM-HLE

3559404359_cfc1c2e6eb.jpg

 

Vplyvom priaznivých cien na trhu s lietadlami doplnil dovtedy päťčlennú flotilu spoločnosti Seagle Air v poradí štvrtý Boeing 737. Tento si spoločnosť prenajala po dopravcovi KLD Avia. Zo Slovenska vozil turistov do letných dovolenkových destinácií. Lietal pod imatrikulačnými znakmi OM-HLX. Bol jediný, ktorý neniesol korporátnu Seagle Air livery, no pôvodného prevádzkovateľa – KLD Avia.

seagleairvelka.jpg

Počas dvoch rokov enormného rastu prišli v roku 2009 aj problémy, po ktorých spoločnosť ukončila prevádzku. Časté výpadky lietadiel z dôvodov technických porúch sa podpísali na nedôvere cestujúcich. V septembri tohoto roku sa na jednom z Boeingov pokazilo pretlakovacie zariadenie, pár dní predtým sa vrátil po štarte na letisko ďalší Boeing kvôli vysokej teplote na motore. Do tretice môžeme spomenúť aj pokazený núdzový sklz, čo taktiež bránilo v odlete. Viac ako 400 dovolenkárov vtedy muselo ostať nútene niekoľko hodín v noci na letisku.

Všetky tieto nepríjemnosti boli pomerne často medializované ako vo všetkých druhoch masmédií – venovali sa im televízie, printové médiá, internetové magazíny. Je možné sa domnievať, že udalosti pozmenili aj názor cestujúcej verejnosti na kvalitu služieb.

Problémy prichádzajú

V zime je pre charterové spoločnosti problém vyťažiť lietadlá tak, aby bola ich prevádzka ekonomicky prijateľná. Aby teda neostali stáť odstavané na letisku, prenajímajú sa iným spoločnostiam. Presne takto chcel situáciu riešiť aj Seagle Air, ktorý uzavrel zmluvu s partnerskou spoločnosťou Skyone Italy. Skyone vznikol len v roku 2009 a mal záujem o prenájom troch lietadiel s posádkou na päť rokov.

 Firma si však nesplnila svoje záväzky, čím podľa oficiálneho vyhlásenia spôsobili Seagle Air-u vážne problémy. Seagle Air musel situáciu riešiť zastavením prevádzky, čo deklaroval Dr. Peter Hanák dňa 22. októbra 2009 v podvečerných hodinách oficiálnym stanoviskom. Stalo sa tak len niekoľko dní potom ako predstavenstvo spoločnosti oznámilo veľkú expanziu do Česka a záujem o české AOC a licenciu na lety mimo Európskej únie.Aktuálne je situácia taká, že spoločnosť ešte nevyhlásila bankrot a je stále držiteľom AOC, bratislavské letisko Milana Rastislava Štefánika však opustili všetky lietadlá vo farbách Seagle Air. Posledné letadlo odletelo z Bratislavy dňa 4.11.2009. Jednalo sa o Boeing 737-300 ( OM-HLB), ktorý odletěl do Bournemouth. Niekoľko dní predtým odletel aj Boeing 737-300 (OM-HLA) do Bukurešti . Airbus A320 OM-HLD (odletel 22.10. 2009 do Montpellier) a Airbus A320 OM-HLE odletel 23.10. 2009 do Sofie.  Boeing B737-300 s označením OM-HLC odletel 20.10.2009 do Bournemouth.

 Jediné lietadlo, ktoré nebolo vo farbách Seagle Air, ktorým bol Boeing B737-300 OM-HLX odletel 23.10. 2009 do Sofie.

 Realita je taká, že Seagle Air je v súčasnej dobe bez lietadiel. Posádky sedia na Zemi a dosahy krízy v letectve sa opäť prejavili na ďalšej Slovenskej spoločnosti. Problémy Seagle Air sa totiž prejavili len necelé dva mesiace po skrachovanom  Sky Europe Airlines. Ostáva nám len dúfať a veriť, že topmamažéri Seagle Air-u na čele s Dr. Hanákom urobia všetko, čo je potrebné na „znovurozlietanie“ spoločnosti. 

Diskusia k článku

Zobraziť celú diskusiu
načítavam...